היתרונות של השקעת נדל"ן מול שוק ההון

למי השקעת נדל"ן מתאימה ולמה היא יכולה להיות עדיפה על שוק ההון? סדרת מאמרי דעה

עומר פרץ

האמור בכתבה אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל המסתמך על תכני האתר מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד.


השקעת חסכונותינו הינה החלטה פיננסית משמעותית שעלינו לקבל מפעם לפעם ובאופן שוטף. בין אם אנו משקיעים את כספנו בצורה ישירה ואקטיבית ובין אם אנו משתמשים באנשי מקצוע לצורך הדבר, אין ספק שמדובר בסוגיה משמעותית שעלינו לתת עליה את הדעת. בייחוד בימים אלו בהם חוסר היציבות הכלכלית ניכרת, נדרש קברניט שינווט את הספינה במים הסוערים. אנו האוחזים בהגה, ועלינו לקבל החלטות. 

בשני צדדי הזירה עומדות שתי חלופות ההשקעה המקובלות והנפוצות ביותר – ההשקעה בנדל"ן וההשקעה בשוק ההון. מחקרים רבים עסקו, עוסקים (וככל הנראה גם ימשיכו לעסוק) במי מחלופות אלו אטרקטיבית יותר למשקיע. מיותר לציין שמחקרים שונים מראים תוצאות שונות (בהתאם למדינות בהן נעשה המחקר, מדדי המניות ומדדי הדירות שנבחרו לצורך השוואה, תקופת המחקר, אופן חישוב התשואה וכדומה). עם זאת, לרוב, תוצאות מחקרים אלו מראות שתשואות שתי הסקטורים דומות. אי לכך, ההשוואה שלנו בין החלופות צריכה לכלול יותר מאשר את התשואה הצפויה על הכסף ולהתחשב במאפיינים נוספים.

כאשר משווים בין שוק ההון להשקעה בנדל"ן אנו לא משווים תפוחים לתפוחים. ההשקעה בשוק ההון נזילה, בעוד שבנדל"ן לעיתים נדרש זמן לממש את הנכסים במחיר השוק. בנדל"ן קיימת האפשרות למינוף (לקיחת הלוואה לצורך ההשקעה ושימוש בו כחלק מהכסף המושקע בנכס) בעוד שבשוק ההון נוכל להשקיע רק את הכסף שברשותנו (הון עצמי). המניות תנודתיות יותר בהשוואה לערך של נכסי הנדל"ן. נדל"ן דורש התעסקות שוטפת (תחזוקה, השכרת הנכס וכדומה) לעומת המסחר בשוק ההון שנעשה בכמה לחיצות כפתור. השקעה בנדל"ן מביאה איתה גם ביזור להשקעות שלנו. הפנסיה, קופות הגמל ושאר המוצרים הפנסיונים שלנו מושקעים בשוק ההון על-ידי הקרנות המנהלות גם מבלי שנבחר בכך. גיוון השקעותינו דרך נדל"ן במקרים רבים יכול להוות רשת ביטחון לנפילות בשוק ההון. לכולנו יכולות, צרכים ומטרות שונות, ולכן על כל אחד מאיתנו להכיר, לנתח ו"למשקל" כל יתרון וחסרון בהתאם לצרכיו כחלק מאפיון ההשקעה המתאימה לו. 

סוגייה מרכזית משמעותית עבור שני אפיקי ההשקעה היא היכולת "להכות את השוק", או במילים אחרות, היכן ניתן להפיק תשואת יתר לעומת ממוצע התשואות של הסקטור בו אנו משקיעים.

בשוק ההון, אנו כמשקיעים "מתחרים" מול תוכנות מסחר דיגיטליות וחברות ענק שמשקיעות מיליארדים בפיתוח כלים לניתוח השווקים. לעניות דעתי, מצב זה מונע את יכולתנו להחליט אילו מניות נכון לקנות כך שיניבו תשואת עודף לעומת המדד. אסטרטגיית המסחר היעילה ביותר ב"תנאי המגרש" הללו בעיני היא השקעה בתעודות סל מחקות מדד בשילוב אגרות חוב. בדרך זו אנו נחשפים לשוק באופן מבוזר תוך התבססות על צמיחת הכלכלה באופן כללי ולא דרך בחירת מניות ספציפיות.

לעומת זאת, שוק הנדל"ן הוא שוק הרבה פחות מתוחכם, ובו משקיע מיומן בהחלט יכול לבצע עסקה עם תשואת עודף ביחס לשוק. עסקת נדל"ן מתבצעת בין שני צדדים אנושיים, שבחלקם אינם סוחרים בנדל"ן לצרכי השקעה (כי אם למגורים). בנוסף, לאנשים שונים צרכים שונים (רגשיים וכלכליים). מכך, נוצרות הזדמנויות לייצר עסקה בין שני צדדים, במחיר נמוך או גבוה ממחיר השוק, כך ששני הצדדים מרוויחים. מספר דוגמאות אפשריות להמחשה:

  1. אדם המעוניין למכור את דירתו הראשונה במיידיות בכדי להימנע מתשלום מס רכישה עבור דירה נוספת שקנה (עליה הצהיר כ"שיפור דיור"). המוכר יהיה מוכן להפחית במחיר המכירה כדי לבצע עסקה מהירה מבלי לשלם את המס המדובר (שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים).
  2. זוג שקנה דירה חדשה, ובנה על מכירת דירתו הישנה בכדי לממן את העסקה, יהיה מוכן להתפשר על המחיר כדי לישון טוב בלילה.
  3. זוג בהליך גירושין יהיה מוכן להתפשר במחיר בכדי למכור את הנכס המשותף במהירות.
  4. אדם מבוגר שחי בנכס ישן שדורש שיפוץ יהיה מוכן למכור אותו במחיר נמוך ממחיר השוק כדי לא לבצע השיפוץ בעצמו ולקנות נכס חדש.

אי לכך, המרכיב האנושי הוא ללא ספק בסיס ליצירת הזדמנויות כלכליות שלא קיימות במסחר בשוק חכם כמו שוק ההון. בנוסף, ערך הנדל"ן הרבה פחות "קשיח" ממחיר מניה שנסחרת בבורסה במחיר קבוע. בשונה ממניות, לנדל"ן אין "מחירון", וכל אחד יכול לתמחר נכס על פי המידע שברשותו, השקפת עולמו והניתוח העסקי שביצע. לעיתים, התמחור השונה בין הקונה והמוכר של הנכס גם הוא יכול ליצור הזדמנות לעסקה אטרקטיבית. בעיני, שילוב השוק המיושן והמרכיב האנושי בעסקה יוצרים הזדמנות משמעותית עבור משקיעים לבצע השקעה חכמה ורווחית. 

לסיכום, החלטת השקעה היא החלטה מורכבת ונכון לקבלה בצורה מושכלת ומותאמת אישית. ההשוואה בין שוק ההון לנדל"ן כוללת מאפיינים שונים שעל כל משקיע לנתח באופן אישי. היתרון המרכזי בנדל"ן בעיני הוא יכולת המשקיע החכם להשיג תשואת יתר בהשוואה לשוק, ובכך, לייצר רווח משמעותי על ההשקעתו. זה לא כל כך פשוט, אבל ממש לא בלתי אפשרי - למידת תחום הנדל"ן בשילוב עשייה בשטח מאפשרים לנו לזהות הזדמנויות ולפעול בהתאם. בעיני, הידע והכלים הללו הם קריטים, וביכולתם להשפיע באופן משמעותי על חיינו.

אז איך אפשר להרוויח בנדל"ן? ואיך אפשר לאתר עסקת נדל"ן מצויינת?

על אלו ועוד, בהמשך סדרת המאמרים.


במאמרים הבאים  -

אפיקי הרווח האפשריים שננתח בעסקת נדל"ן

הכלים והשיטות לבצע עסקת נדל"ן מצויינת שתיתן תשואת יתר על השוק

בעלי המקצוע השונים בתחום - מי עושה מה, ואיך לבחור אותם נכון

הפרטים הקטנים - מה לוודא לפני ביצוע העסקה?

הבנתי הכל, איך מתחילים?


צור קשר עם הכותב:

מייל

קישור לפייסבוק

קישור ללינקדאין


קרדיט לתמונות:

Photo by Cal David, Maroš Markovič, energepic.com, PhotoMIX Company, Laurie Shaw, fauxels from Pexels

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.