המדריך למשקיע המתחיל: איך זה הגיוני שאנחנו מפסידים בגלל הכסף שיושב בעו"ש?

ישנן המון דרכים בהן ניתן להשתמש על מנת שהכסף שלנו ירוויח ויפסיק לצבור אבק. יש תמיד חשש מהעניין הזה, ובבלוג הבא ננסה להסביר כמה שיותר על מנת להפיג אותו.

תום קפלן

אמ;לק: בכתבה הבאה נדבר קודם כל על מה זה אינפלציה ולמה אנחנו מפסידים כאשר הכסף יושב בעו"ש, לאחר מכן נסביר אילו שאלות נצטרך לשאול את עצמנו לפני שאנחנו מתחילים להשקיע את הכסף שלנו ונבין על אילו משתנים צריך להסתכל, ולסיום נסקור סוגי השקעה רבים בחלוקה לפי רמת סיכון ורמת ידע נדרש על מנת להשקיע.

*אין לראות בכל האמור בכתבה המלצה על השקעה בשוק ההון או בכל דרך אחרת.

** הבלוג הזה יתעדכן אחת לתקופה ולכן אנו ממליצים לשמור אותו ולהתעדכן באפשרויות באופן תדיר

כשהכסף יושב בעו"ש, אנחנו מפסידים. בקריאה ראשונה של המשפט הזה משהו לא מסתדר. איך זה הגיוני שאנחנו מפסידים? אם הכסף יושב בעו"ש, הסכום נשאר זהה. זה נכון, אבל האמת היא שזה לא כל כך מדויק.

קיים תהליך שאנחנו שומעים עליו הרבה בתקופה האחרונה: אינפלציה. אינפלציה היא עליית מחירים המובילה לשחיקה בערך הכסף. כלומר, 100 השקלים שאנחנו מחזיקים ביד יכולים לקנות פחות ממה שהם יכלו לקנות בעבר. אם בשנה שעברה לדוגמה ב-100 שקלים בסופר-מארקט השכונתי יכולנו לקנות למשל 10 מוצרים, היום אנחנו יכולים לקנות רק 7 מוצרים באותם 100 שקלים.

המשמעות של האינפלציה היא שכשיש לנו כסף, כל רגע שאנחנו לא משווים את הרווח עליו לקצב עליית האינפלציה, אנחנו בעצם מפסידים. נניח והאינפלציה השנתית עמדה על 5%, ושמנו את הכסף בתוכנית חיסכון בבנק שמניבה לנו גם 5%, אז אם מתעלמים מהמס הגענו למצב יחסית מאוזן, בו הכסף שלנו דיי החזיר או שמר על הפערים שהאינפלציה "ניסתה" לפתוח עליו. אם נחזור לדוגמה של הסופר, אז אמנם אותם 100 שקלים עכשיו עדיין יכולים לקנות רק 7 מוצרים, אבל אנחנו מחזיקים ביד 105 שקלים, ככה שאנחנו יכולים להמשיך לקנות את כל עשרת המוצרים אותם היינו רוכשים בשנה שעברה.

הבעיה היא שכל הקלפים בסיטואציה הזו הם נגדינו, כי ברוב המקרים השכר שלנו לא מוצמד לאינפלציה. במידה והשכר היה מוצמד לעליית המחירים, היינו רואים איך תלוש המשכורת שלנו משתנה בהתאם לשינויים בשוק. אבל הסיטואציה היא שברירת המחדל לא פועלת לטובתנו, אז אנחנו צריכים להיות אקטיביים על מנת לגשר על הפער בין הכסף שיש לנו ולא מרוויח, לבין האינפלציה שקיימת ועולה. מי שרוצה להרחיב עוד קצת בנושא של אינפלציה והקשר בין אינפלציה לריבית, כתבנו כבר על כך בעבר.

איך בוחרים מה לעשות?

יש מגוון מנגנוני השקעה שאנחנו יכולים להיעזר בהם כדי לשפר את מצבנו. הקושי העיקרי הוא שלא ניתן לתזמן את השוק, ואנחנו לא יכולים לקבל בשום מקום הבטחה שנצליח לסגור את הפער מול האינפלציה. אבל, אחרי שנענה לעצמנו על שלוש שאלות, אנחנו נוכל לפחות לנסות לצמצם את הפער:

שאלה 1: מתי אני צריך את הכסף?

זו השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לדעת לענות עליה לפני שניגשים להשקעה. מתי אנחנו צריכים גישה לכסף? בעוד חודש, בעוד שנה, בעוד חמש שנים או בעוד 20 שנה? התשובה שנענה לעצמנו כאן תשפיע רבות על אופי ההשקעה שלנו. במידה ואנחנו צריכים את הכסף בשנה הקרובה, המשמעות היא שאנחנו לא יכולים לצאת להרפתקאות ולשים את הכסף במוצרים ש״נועלים״ את הכסף, נגיד פק״מ לתקופה של שנתיים, או השקעה בנדל״ן בחו״ל אשר ״רואה״ את הכסף רק עוד שלוש עד ארבע שנים. אבל נניח ואנחנו לא צריכים כרגע את הכסף שאנחנו משקיעים, אז אולי נוכל להרשות לעצמנו שנה או שנתיים לא טובות בשוק ההון, שיתאזנו וישתפרו בהמשך. הנקודה הזו מובילה אותנו לשאלה השנייה.

שאלה 2: מהי רמת הסיכון שאני מוכן לקחת על עצמי?

ישנם המון כלים שניתן להשקיע בהם. בכל הכלים האלו יש חוק מאוד ברור: סיכון גבוה = פוטנציאל לתשואה גבוה יותר או סיכויים גדולים להפסד גדול. סיכון נמוך = תשואה קטנה משמעותית וסיכון נמוך להפסיד. בתוכנית חיסכון בבנק למשל, הסיכונים להפסיד או ״לא לראות את הכסף״ בחזרה הם כמעט ולא קיימים, והתשואות יחסית נמוכות. אם אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו לא מוכנים להפסיד כסף, אז תוכנית חיסכון בבנק למשל זו אופציה להשקעה, והבורסה אינה מתאימה בשבילינו. אבל אם אנחנו מודעים לסיכונים ומוכנים לקחת על עצמנו סיכון מסוים לטובת פוטנציאל רווח גדול יותר על הכסף, אז שוק ההון למשל כנראה יכול להתאים לנו יותר.

בסיוג: בזמן כתיבת מילים אלה ריבית בנק ישראל יחסית גבוהה, וחלק מהריבית הזו מתגלגלת לבנקים ולתוכניות חיסכון. כך שאם עכשיו בתקופה זו תפתחו תוכנית חיסכון בבנק, התשואה תהיה יותר גבוהה מתשואות אפסיות אשר ראינו במשך שנים.

שאלה 3: מהו סף הסיבולת שלי?

מאוד קל להגיד שאני מוכן לקחת סיכון גבוה ואין לי בעיה להפסיד כסף. אבל בסוף, המציאות מכה בנו וכשאנחנו רואים שהמנייה אותה קנינו בבורסה יורדת בלילה אחד ב-20%, ורואים איך הכסף שלנו מתרסק, זה נהיה קשה יותר. אנחנו צריכים לנסות להבין איך אנחנו מגיבים בפני אותם סיכונים, והאם נוכל לישון בראש שקט בלילה אם ההשקעות שלנו יאבדו מערכן באופן משמעותית. כדי לבדוק את זה אנחנו יכולים לנסות לקנות מניה כלשהי שאנחנו מאמינים בה בסכום כסף נמוך. או לחילופין ניתן גם לבצע סימולציה דומה במערכות מסחר בידיוניות (בחיפוש בגוגל או בחנויות האפליקציות של המונח stock market simulator, תוכלו לחפש מערכת כזו שתתאים עבורכם). זו שיטה טובה להתחיל לעקוב אחר הכסף, לראות ביום-יום איך הוא עולה ויורד, לחכות לתקופה של הפסדים, ולראות איך אנחנו מרגישים כשהכסף שלנו מפסיד מערכו למשל. 

על מה צריך להסתכל, ואיך?

בהתאם לשאלות ששאלנו את עצמנו, אנחנו צריכים להסתכל על מספר פרמטרים כדי לוודא שאנחנו עושים את ההשקעה המתאימה עבורנו. כמובן שיש עוד המון פרטים שצריך להסתכל עליהם, אבל הנה שלושה מרכזיים:

רמת נזילות - מתי ניתן למשוך את הכסף. יש מקרים בהם ניתן למשוך את הכסף בכל עת ויש מקרים בהם הכסף נעול לתקופה ואי אפשר לגעת בו עד סיומה. לפני שאנחנו בוחרים אפיק השקעה חשוב לבדוק האם ניתן למשוך את הכסף מתי שנרצה, ואם התשובה היא לא, חשוב לדעת שאנחנו מוכנים לנעול כסף שאנחנו לא נצטרך. 

תשואה במהלך השנים - תשואה היא השינוי בערך ההשקעה לאורך זמן מסוים. האם היו הפסדים? מה הכסף עשה בטווח הארוך? חשוב גם להבין שתשואת עבר לא בהכרח מעידה על תשואת עתיד. באופן כללי בטווח הארוך הארוך שוק ההון הוא במגמת עלייה, אבל אם אנחנו מסתכלים על מניות ספציפיות או אפיקי השקעה מסוימים, יכול להיות שחלקם יהיו הפסדיים ולא בקו אחד עם המגמה העולמית של השווקים. נוסף על כך, יכול להיות שבשנים מסוימות ישנה מגמת מסוימת, אך זה לא אומר שבשנה הקרובה המגמה תהיה זהה. למשל, לפני כשנתיים, לאחר מגפת הקורונה, בשוק האמריקאי הייתה מגמה של עלייה משמעותית שהתאפיינה בתשואות גבוהות. אך אם מסתכלים על השוק היום, המון עליות שנספרו בתקופה ההיא נמחקו וחלקן אף שינו כיוון והפכו לירידות משמעותיות. המסקנה היא שאי אפשר לתזמן את השוק ואי אפשר לדעת איך הוא יתנהל בשנה הקרובה, או ב-5 שנים הקרובות. לכן כשאנחנו מסתכלים על תשואות כדאי להסתכל יותר על טווחי זמן כמה שיותר ארוכים, שגם הם אמנם לא חוזים את העתיד, אך הם יכולים לשקף בצורה טובה יותר את המגמה.

דמי ניהול - לדמי ניהול יש השפעה כמובן על הרווח הפוטנציאלי בסופו של דבר. התשואה תתקזז עם העלויות ששילמתם ושילמתן במהלך התקופה. דמי ניהול הם חשובים כי לאורך זמן הם עשויים להצטבר ולגדול, ומה שנראה כמו אחוזים בודדים יכול להפוך לסכומים גדולים של כסף. חשוב לדעת, להכיר ולהשוות מה דמי הניהול שאתם משלמים, ואיך הם ביחס לממוצע בשוק. בשונה מהתשואה, דמי הניהול ידועים מראש ולכן יש לנו שליטה מלאה עליהן, חשוב שנבדוק נשווה ואלי אפילו נתמקח כדי לשפר את דמי הניהול שלנו בהשקעה כזו או אחרת.

האפשרויות העומדות בפנינו

אז אחרי שהבנו למה כדאי להשקיע, בואו נבין מה הן האופציות העומדות בפנינו. הרבה אנשים מפחדים, מתקשים, ולא מבינים איך להיכנס לעולם הזה של השקעות. חלק מהדברים באמת יותר מסובכים, ולא הכל מתאים לכולם. אבל יש כמה סוגי השקעות שלא צריך להיות גאונים פיננסים בשבילן. סימנו עבורכם בכוכבים את "רמת הידע והקושי" הנדרשים בשביל לעשות צעד ולבצע את השקעה, וחילקנו קטגוריות לפי רמות סיכון. שימו לב שבחלק ממכשירי ההשקעה יכול להיות מגוון רמות סיכון שונה ותוכלו להתאים אותו לבחירתכם. החלוקה לרמות סיכון נעשתה על פי דעתו האישית בלבד, ובהתחשבות בבחירה ברמת סיכון יחסית סולידית. 

בהמהלך הכתבה התייחסנו למספר חברות בתחום אשר שיתפנו איתן פעולה. זה מאפשר לנו להביא הטבות עבור קוראי הבלוג ומשתמשי ומשתמשות FamilyBiz. אין חובה להצטרף לחברות שהצענו, והבלוג כתוב מנקודת מבט אובייקטיבית שתאפשר לכם ולכן לכל את ההחלטה הנכונה בלי לחשוש שיש הטיות כאלה ואחרות.

*שוב נציין ונדגיש כי אין לראות בכל האמור המלצה על השקעה בשוק ההון או בכל דרך אחרת.

רמת סיכון נמוכה -

פק"מ (פיקדון קצר מועד) - פיקדון קצר מועד, כשמו כן הוא, ולרוב הוא מסתיים לאחר שנה-שנתיים. הוא פיקדון בנקאי אשר הסיכון שלו הוא מאוד נמוך (בשביל להפסיד את הכסף הבנק יצטרך לפשוט רגל, ובמקרה כזה יהיו בעיות גדולות יותר מהפיקדון עצמו). היתרון של פק"מ הוא כמובן רמת הסיכון והעובדה שניתן ברוב הפעמים למשוך את הכסף ולוותר על הפיקדון בכל זמן שתרצו (ישנם פק״מים שנזילים ברמה היומית). החסרונות הן שהתשואה של הפיקדון קצר המועד היא סולידית ונמוכה בהתאם, בדרך כלל ברמה של שברירי אחוזים או אחוזים שעדיין מאוד נמוכים בתקופה של ריבית גבוהה. התשואה מתקבלת בדרך כלל על פי ריבית שנקבעת מראש או ריבית משתנה בהתאם לריבית פריים (עליה תוכלו לקרוא עוד כאן).

מה עושים תכלס? נכנסים לאפליקציית הבנק, ומחפשים קטגוריית פקדונות. תוכלו למצוא שם כל מיני סוגי פקדונות, שרובם, כנראה, סוג של פק"מים בצורה כזו או אחרת. למשל ״ריבית קבועה", ריבית פריים" ו"חיסכון גמיש". על כל אחד מהם הסבר מדויק של מהי הריבית ומה תנאי הפיקדון. רצוי לקרוא בעיון לפי שבוחרים, יכול להיות שבחלק מהפקדונות למשל לא תוכלו למשוך את הכסף בכל עת.

⭐ קופת גמל להשקעה - "קופת גמל" היא שם כולל לקבוצת מכשירי חיסכון פנסיונים, כמו למשל קרן השתלמות, קרן מחלה, פיצויים ועוד. אך המונח "קופת גמל", בצימוד המילה "להשקעה" הוא סוג אחד ספציפי של חיסכון העומד בפני עצמו. קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון נגיש ונזיל המושקע בשוק ההון ומהווה פתרון חיסכון לטווח הקצר, הבינוני והארוך. קופת הגמל להשקעה, משקיעה את הכסף בבורסה, בהתאם לרמת הסיכון אותה תבחרו. כמובן שבהתאם לכך תהיה התשואה. היתרונות הגדולים בקופת הגמל להשקעה הן שבשונה מקופות הגמל האחרות, משיכת כספים מקופת גמל להשקעה אינה כרוכה בתשלום קנס או מס נוסף מלבד מס רווחי הון, ובכך נותנת פתרון חיסכון לכל טווח זמן. בנוסף, במידה ותמשכו את הכסף מעל גיל 60, תקבלו פטור מלא ממס. לקופת הגמל להשקעה יש דמי ניהול וחשוב לשים לב למספרים ולבחון האם ניתן לחסוך בדמי הניהול. בקופת גמל להשקעה יש סכום מוגבל אותו ניתן להשקיע כל שנה. הסכום בדרך כלל משתנה, אך עומד לרוב בקירוב למספר 70 אלף ש"ח לכל אדם. 

מה עושים תכלס? אפשר להשקיע בקופת גמל להשקעה או דרך בתי השקעות (כמו למשל מור, מיטב, אלטשולר שחם, אקסלנס, וכו') או דרך חברות ביטוח (מנורה מבטחים, הפניקס, כלל, הראל, וכו'). חיפוש קצר בגוגל של המושג ותוכלו למצוא לרוב תהליכי אונליין די פשוטים. חשוב להשוות בדמי הניהול שתקבלו. יש כל מיני אתרים בהם ניתן לבדוק מהן תשואות העבר ומה דמי הניהול הקיימים (למשל כאן). חשוב רק לזכור שתשואות עבר לא בהכרח מעידות על תשואות עתיד. 

פוליסת חיסכון - פוליסת חיסכון זה מוצר של חברות הביטוח, שמחליפה בצורה מסוימת את פקדונות הבנקים. זהו מכשיר חיסכון לטווח הבינוני, שכמו בפק"מ ניתן למשוך בכל עת. השם ועצם העובדה שזה מוצר של חברות הביטוח זה קצת מבלבל, כי למוצר אין קשר לכל סוג של ביטוח. פוליסת חיסכון היא מכשיר השקעה בשוק ההון, כאשר ביכולתכם לבחור את מסלול ההשקעה הרצוי בהתאם לצרכים. בניגוד לקופת גמל להשקעה אין הטבות מס מעל גיל 60 במשיכת הכסף, אך גם אין בפוליסת חיסכון מגבלה שנתית להשקעה. גם כאן חשוב כמובן לשים לב לדמי הניהול שמשתנים בין חברה לחברה.

מה עושים תכלס? בדומה לקופת גמל להשקעה, ניתן להתחיל תהליך ולהשאיר פרטים אונליין במגוון חברות הביטוח. פשוט לכתוב "פוליסת חיסכון" בגוגל ולהתחיל לחקור. כאן למשל ניתן לראות השוואה בדמי הניהול. חשוב רק לזכור שתשואות עבר לא בהכרח מעידות על תשואות עתיד. 

⭐⭐אגרות חוב (אג"ח) -  ממש כמו שאתם לוקחים הלוואה מהבנק, רק שבמקרה הזה אתם הבנק. אג"ח (אגרות חוב), הוא מוצר השקעה בו אתם המלווים, וחברה כלשהי או הממשלה היא מבקשת ההלוואה. איך זה עובד? ממשלת ישראל למשל יכולה לרצות לגייס כסף מהציבור. ממש כמו הלוואה: ממשלת ישראל מבקשת X שקלים מהציבור, למשל בשביל פרוייקט בנייה חדשה שהממשלה מעוניינת לממן, והיא מתחייבת להחזיר X פלוס ריבית. אני בתור אזרח יכול לרכוש איגרת חוב ובכך להעניק לממשלה הלוואה, אותה היא מתחייבת להחזיר לי בתאריך נקוב מראש. איגרת חוב היא לרוב השקעה מאוד סולידית, בטח כשמדובר באיגרת חוב שמונפקת על ידי מדינה, ובעיקר מדינת ישראל שיש לה כלכלה חזקה יחסית. התשואה תהיה בהתאם, ולרוב נמוכה. גם באג"ח יש אפשרות לקחת יותר סיכון - אפשר לרכוש אג"ח של חברות מסחריות, ואג"ח של מדינות שהכלכלה שלהן קצת פחות מוצלחת מזו של ישראל - והתשואה תשתנה בהתאם.

מה עושים תכלס? צריך חשבון השקעות, בין אם הוא בבנק או באחד מבתי ההשקעות. לאחר מכן, דרוש כמובן מחקר אישי על מנת לחקור את סוגי האג"חים ולמצוא את האג"ח המתאים ביותר עבורך.

⭐⭐ קרנות כספיות -  קרן כספית הוא מוצר השקעה שמהווה אלטרנטיבה לחיסכון הבנקאי. היא מאגדת כמה השקעות, למשל באג"חים וגם בפיקדונות בנקאיים, וכך היא מייצרת סוג של תיק השקעה מאוד סולידי. היתרון בקרן כספית לעומת תוכנית חיסכון רגילה בבנק, היא שמדובר במוצר דומה שמהווה אלטרנטיבה ותחרות שרוב האנשים לא מכירים. במילים פשוטות יותר: מייצרים עבורכם ועבורכן תיק השקעה סולידי שמאוד דומה לרמת סיכון שבתוכנית חיסכון בבנק. אז מה ההבדל? יכול להיות שאם תסתכלו על תוכניות החיסכון המוצעות לכם בבנק, ותשוו אותם לקרן כספית, תגלו שבאותה רמת סיכון תוכלו לקבל תשואה גבוהה יותר. ניתן להאזין לפרק בפודקאסט שלנו הארנק בו דיברנו על קרנות כספיות או לקרוא עוד על קרן כספית בכאן11 ולצפות בסרטון חשוב שצילם שאול אמסטרדמסקי. הרעיון הוא לחקור ולבדוק.

מה עושים תכלס? עושים מחקר ובוחנים את התשואות והפרטים של קרנות כספיות במגוון בתי השקעות, דרכן ניתן לרכוש קרן כספית המתאימה לצרכים האישיים של כל אדם. אחת החברות שמנסות לעשות סדר בתחום היא חברת Fair, אשר לא גובה מלקוח הקצה עמלה, אפשר לקרוא עוד ולהירשם לשירות שלהם ללא עלות, דרכנו: בקישור כאן.

רמת סיכון בינונית - 

⭐⭐⭐ נדל"ן - נדל"ן הוא סגנון השקעה מוכר וידוע, ויש לו יתרונות וחסרונות לעומת השקעה בשוק ההון. נדל"ן היא השקעה גדולה בה הכסף לא יהיה לנו נזיל ולעיתים נצטרף אף לקחת הלוואה כזו או אחרת. היא גם דורשת זמן רב והתעסקות, בין אם זה במציאת שוכרים או בתשלומים שוטפים. מצד שני, השקעה בנדל"ן יכולה בשלב מסוים בחיינו לתת תשואה שנתית גבוה וביטחון בעצם החזקתו של נכס פיזי. יש עוד המון על מה לדבר בנושא, וכמובן מי שזה רלוונטי עבורו צריך להעמיק מאוד בנושא, שכן מדובר בנושא מורכב. כתבנו בעבר בלוג בנושא היתרונות של נדל"ן אל מול שוק ההון.

⭐⭐ מסחר חברתי בשוק ההון - סוחרים שמתעסקים שנים במסחר במניות יכולים לתת תובנות וערך רב בכל הנוגע להשקעה בשוק ההון. מסחר חברתי מאפשר להסתכל על תיקי השקעה של אנשים אחרים ואף לחקות אותם. מסחר בשוק ההון יכול להיות מורכב, אך אין ספק שהבנה מעמיקה ויכולת מסחר מסייעות בהפיכת אפיק השקעה זה לבעל יתרונות רבים. מסחר חברתי מאפשר לעקוב אחרי משקיעים מנוסים באסטרטגיות השקעה שונות, ללמוד מהם ולעקוב אחר הפעולות בתיק ההשקעות שלהם. הוא נותן לנו שני יתרונות גדולים, הראשון לראות איך משקיעים מנוסים עובדים בשוק ההון, והשני אפשרות לחקות אותם, ממש כמו טייס אוטומטי. במסחר החברתי קיימים מגוון רחב של משקיעים שמשתפים את ביצועי תיק ההשקעות שלהם. העוקבים מחליטים על פי הביצועים ההיסטוריים ומגוון נתונים סטטיסטיים, אחרי אילו משקיעים תרצו לעקוב. רמת הסיכון כאן היא בהתאם למי שתבחרו לעקוב אחריו. בהשקעה במסחר חברתי צריך לשים לב שבסופו של דבר אנחנו בוחרים לעקוב אחרי אדם שמבין יותר מאיתנו, אך גם הוא רק בן אדם ויכול לטעות ולקבל החלטות לא נכונות. בנוסף, חשוב לדעת שיש עלויות לדמי מנוי אשר משתנות בהתאם למי שנחליט לעקוב אחריו.

מה עושים תכלס?  קולקטיב אוספת את מיטב המשקיעים ומציגה לך את התשואות שלהם, בנוסף מאפשרת לעקוב אחרי תיקי מניות של משקיעים מנוסים ואף לחקות אותם באופן אוטומטי. מה שנשאר הוא לבחור מנהל\ת ולבצע מעקב מלא אחר ההשקעות שלו או שלה.
גילוי נאות: בשיתוף עם קולקטיב. דאגנו למשתמשי FamilyBiz לחודש ראשון חינם ללא דמי מנוי.

⭐⭐ מסחר צמוד מדד בשוק ההון - ישנם המון סוגי מדדים המייצגים מקבצים של מניות. למשל, מדדים גדולים בארה"ב למשל כמו ה-S&P500, וה-Nasdaq. ה-S&P500 לדוגמה הוא מדד המייצג את 500 החברות הגדולות בבורסה האמריקאית. ניתן להשקיע במדדים בעזרת כל מיני חברות אשר מסתכלות על המדד, ורוכשות ומוכרות מניות בהתאם לחברות המרכיבות את אותו המדד. בארץ לדוגמה אחד מהמדדים הנבחרים הוא תל אביב 35, שמייצג את החברות הגדולות ביותר בארץ. אנחנו חיים בעולם של צמיחה כלכלית וקדמה. העולם דוהר קדימה. לכן, במבט על ההיסטוריה, לא משנה על איזו נקודת זמן תסתכל, אדם שהשקיע את כספו במדד ה-S&P500, והיה מספיק סבלני כדי לא למשוך את הכסף בתקופות של ירידות, בסופו של דבר הרוויח. כמובן שזה לא מבטיח שום דבר על העתיד, אבל זה בהחלט סימן. השקעה דרך מדדים היא השקעה ברמת סיכון בינונית. היא לא לגמרי סולידית כי כן מדובר במניות, אך היא לא בסיכון גבוה מאוד כי היא לוקחת מספר רב של מניות ומשקיעה בכולן. חשוב לדעת לגבי הבורסה, באופן כללי, שהיא מאוד תנודתי. מי שיכול להיות ויהיה זקוק לכסף בטווח הקצר והמהיר, זה אפיק השקעה שלא בטוח מתאים עבורו. אך למי שיש זמן וסבלנות, בטווח הארוך זה עשוי להשתלם. 

מה עושים תכלס? ניתן להשקיע דרך מדדים או בצורה עצמאית וישירה דרך אפליקציות הבנק למשל, דרך בתי ההשקעות, או דרך קרנות נאמנות. ישנו מוצר שנקרא "תעודת סל", שמונפק על ידי תאגידים כמו בתי השקעות, ובעצם עוקב אחר כל מיני סוגי מדדים. כדאי להסתכל על תעודות הסל האלו, להשוות עלויות של דמי ניהול שעשויות להיות שונות מתעודה לתעודה. מבחינת תשואה, רוב תעודות הסל יהיו די דומות כי בסופו של דבר מטרתן היא זהה: לעקוב אחר המדדים. יהיו כנראה הבדלים קטנים שקשורים כנראה בעיקר לתזמון של רכישה ומכירה של מניות. ניתן להשקיע דרך מוצרים שונים כגון: מסחר עצמאי, לדוג׳ דרך אינטרקטיב ברוקר, דרך קרנות נאמנות - לדוג׳ דרך חברת Fair ודרך שלל חברות וגופי השקעה אחרים.  גילוי נאות: בשיתוף עם Fair ואינטראקטיב ברוקר.

 דאגנו למשתמשי FamilyBiz להחזר עמלות מאינטראקטיב, עד 50 דולרים, בחודשיים הראשונים.

⭐⭐ ניהול תיקים - ניתן לבחור מנהל השקעות מאחד מבתי ההשקעות, ולתת לו לנהל את כספכם במקום לעשות זאת לבד. לרוב הדבר דורש סכום כניסה יחסית גבוה, לכן לא מדובר במכשיר השקעה המתאים לכל אחד. מבחינת רמת סיכון, כמובן שביכולתכם להתאים את הרמה בהתאם לצרכים האישיים.

מה עושים תכלס? כתיבה של המונח "ניהול תיקים" בגוגל, וניתן לראות מה מציעה כל חברה. כמו בכל דבר, חשוב לחקור ולראות איפה תוכלו לקבל את התנאים הטובים ביותר.

⭐⭐קרן נאמנות -  בקרן נאמנות, בעל הקרן לוקח את כל הכסף של המשקיעים, ומשקיע אותו בהתאם למדיניות שנבחרה. זאת בעצם סוג של השקעה משותפת וגדולה, שמנהולת בידי אנשי מקצוע. יש כל מיני קרנות נאמנות, שהרעיון בהם הוא שיש מתווה מסוים להשקעות בקרן - כלומר בעלת הקרן בעצם מחליטה על סגנון השקעה מסוים, וכך מי שמצטרף לקרן הנאמנות יכול להבין מהי מדיניות ההשקעה. קרן נאמנות, בניגוד למשל למסחר צמוד מדד, שנעשה לרוב בעזרת "תעודות סל", הוא סגנון השקעה אקטיבי, שכן מנהל הקרן מקבל החלטות שלא בהכרח באות לידי ביטוי במדדים עצמם.

מה עושים תכלס? בדיוק כמו בניהול תיקים: כתיבה של המונח "קרן נאמנות" בגוגל, וניתן לראות מה מציעה כל חברה. כמו בכל דבר, חשוב לחקור ולראות איפה תוכלו לקבל את התנאים הטובים ביותר. חשוב להסתכל על רמת הסיכון של קרן הנאמנות ודמי הניהול. דרך טובה להיכנס לתחום היא למצוא מישהו שמבין על מנת שייתן הכוונה אישית. בנוסף, ניתן לראות את שלל קרנות הנאמנות ולהשוות בניהן דרך חברת Fair שגם לא גובה מאיתנו, לקוחות הקצה עמלות על רכישה או מכירת קרנות הנאמנות. גילוי נאות: בשיתוף עם Fair.

⭐⭐⭐ פלטפורמות P2P - כמו במסחר חברתי, גם כאן מדובר בסוג של כלכלה שיתופית. פלטפורמות אלה, מפגישות בין לווה למלווה, במקום ללוות כסף מהבנק, אולי שמעתם את זה בשם ״הלוואות חברתיות״. בתחום הזה יש שחקנים (לווין ומלווים) קטנים כמו אנשים פרטיים אך גם שחקנים גדוליים כמו קרנות השקעה. הייחודיות של פלטפורמות אלה היא שהן מנותקות משוק ההון ומתבסס על הריביות במשק ולכן התשואה יכולה להיות גבוהה. מצד שני, בסביבת ריבית גבוהה יכול להיות שהתשואה לא מספיק טובה. כמובן שגם רמת הסיכון גבוהה יותר מפיקדון קצר מועד בבנק למשל.

מה עושים תכלס? בארץ למשל, יש את פלטפורמת טריא, שהיא מהפלטפורמות המובילות בתחום, אשר מאפשרת להשקיע סכומים נמוכים לפי רמת סיכון שנבחר. ניתן דרך הלינק הבא להירשם ללא עלות וללא התחייבות. גילוי נאות: בשיתוף עם טריא.

רמת סיכון גבוהה - 

⭐⭐⭐ מסחר עצמאי של מניות בשוק ההון - מסחר עצמאי של מניות בשוק ההון דורש השקעה של זמן וידע. חשוב לקרוא ולהעמיק לפני שמתחילים להשקיע. מניות הן דבר תנודתי, ולכן רמת הסיכון היא גבוהה. יום אחד תוכלו להסתכל על תיק המניות ולראות 30%+, ויום אחר 50%- . יתרה מכך, כמשקיעים במניה ספציפית אנחנו תולים את תקוותינו בחברה אחת שתתפתח ותגדל. בעקבות רמת הסיכון, השקעה במניות יכולה להביא תשואות גבוהות. כמובן שגם בתוך המניות ישנן מניות פחות מסוכנות וכאלו שיותר. השקעה בחברות גדולות עם משאבים רבים, עשויה למשל להיות פחות מסוכנות מאשר חברות קטנות ללא הרבה משאבים. בשוק ההון יש יתרונות רבים והוא אפיק השקעה חשוב, רק צריך לדעת ולהבין לאן נכנסים. הכי חשוב - לא להאמין להבטחות. אף גוף פיננסי ואף אדם המתיימר להיות מתמחה לא יוכל להבטיח עבורכם תשואות חיוביות בשוק ההון. אין חיה כזאת! אי אפשר לחזות במדויק את השוק וגם האנליסטים הגדולים ביותר נכשלים בכך. אפשר להעריך שווי חברה, להעריך את מתחריה וסביבתה, ולנסות להעריך או לשער עלייה בשוויה. מכאן ועד הבטחות המרחק הוא גדול.

מה עושים תכלס? ניתן לבצע מסחר ישיר ממניות דרך הבנקים, בתי השקעות וגם דרך פלטפורמות מסחר. מהבנק ניתן פשוט לבצע פעולות דרך האפליקציה לפתוח גישה לשוק ההון, וניתן לפתוח חשבון מכל אחד מבתי ההשקעות שהוזכרו קודם לכן. בנוסף ישנן פלטפורמות מסחר עצמאי כמו אינטרקטיב אשר מאפשרים ממשק נוח ובדרך כלל עמלות נמוכות בהשוואה לגופים אחרים. כמו שהבנתם ההבדלים העיקריים הם בחווית המשתמש ובעמלות. דאגנו למשתמשי FamilyBiz לחודש ראשון חינם ללא דמי מנוי. בשיתוף עם אינטראקטיב.

⭐⭐⭐  קריפטו - תוכלו לקרוא על מטבעות דיגיטליים בהרחבה בבלוגים שכתבנו בעבר: "גם אתם יכולים לקנות מטבע דיגיטלי (בקלות)", ו"ביטקוין, המטבע שמשגע את העולם?". בנוסף, עשינו בעבר גם וובינר על ביטקוין וקריפטו למתחילים, והקלטנו פודקאסט עם סמנכ"ל מוצר ב-Bits of Gold על הנושא. מדובר באפיק השקעה בעל סיכון גבוה ולמתקדמים, כיוון שהשוק הינו יחסית צעיר, מאד תנודתי ויש שיגידו ספקולטיבי בחלק מהתחומים. 

מה עושים תכלס? גילוי נאות: בשיתוף Bits of Gold. יש לפתוח חשבון בפלטפורמה המאפשרת רכישת מטבעות דיגיטליים, והם ידעו להכווין אתכם בדיוק מה ואיך צריך לעשות. ניתן לפתוח חשבון דרך הלינק הבא.

כמובן שיש עוד המון המון אפיקי השקעה. הכי חשוב לפני שמשקיעים זה להעמיק כמה שאפשר על מנת להבין האם מדובר באפיק השקעה המתאים עבורי. 

*אין לראות בכל האמור המלצה על השקעה בשוק ההון או בכל דרך אחרת.

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.