ביטקוין, המטבע שמשגע את העולם?

כולנו כבר שמענו על הביטקוין, המטבע שהפך לקהילה ענקית של משתמשים, מפתחים וכורים. ריכזנו את כל מה שצריך לדעת על המטבע הדיגיטלי החזק בעולם.

אופיר גלבוע

מה שהופך כסף לבעל ערך זה אמון! על כך מתבסס גם הביטקוין

הביטקוין הוא תוכנה עם 2 פונקציות מרכזיות:

·      יוצרת כסף (מטבעות)

·      ארנק ששומר על המטבעות ובאמצעותו ניתן להעביר אותם מאחד לשני בצורה אנונימית

בניגוד לכל מטבע אחר, זה לא שהממשלה יוצרת אתה אמון, אלא ביטקוין (הידוע גם בקיצור btc) זו יוזמה שלא קשורה לאף מדינה, אף אחד אינו הבעלים של הביטקוין. מכאן, כי הביטקוין הוא כלי לחירות אישית לפרט, שכן הפרט הוא בעל השליטה במטבע. לכן, לא צריך יותר להאמין/לסמוך על המדינה שהיא לא תדפיס יותר מידי כסף (ותגרום לאינפלציה), לא צריך להאמין לבנקים שהרישומים שלהם תקינים, אלא אנחנו יכולים לעשות עסקים בינינו באופן ישיר (ע"י מסחר בביטקוין). בביטקוין ישנו "ספר ציבורי" המרכז את כל העסקאות שהיו בו מאז ומעולם וכל אחד יכול להוריד אותו, האמון נמצא בידי הקהילה שבביטקוין. מה שמשנה בביטקוין, זו הבעלות על המטבעות, זה לא משנה איפה הם נמצאים, שכן הם מטיילים בכל העולם מבלי שהם באמת זזים.

נחזור קצת אחורה, איך הביטקוין נולד?

בשנות ה-90, התחיל מאבק גדול על חופש הפרט בארה"ב:
הממשל חשש שאנשים יעבירו בין אחד לשני מידע באינטרנט, למשל איך בונים פצצות. לכן, יצא צו נשיאותי המקנה גישה לממשל האמריקאי לכל רשתות ה- IP (המזהה נקודת קצה ברשת תקשורת, כמו מחשב, מדפסת, כונן וכו'). אלו שפתחו במאבק, רצו להגן על חופש הדיבור ואמרו "מה זה חופש דיבור בלי כסף?!" הרי אם נותנים להם לדבר, אבל הם לא יכולים לבצע פעולה, למשל לא יכולים להעביר תמיכה כספית בתרומה לקומוניסטים כי הממשל האמריקאי ״יושב להם על הראש״ אז אין משמעות לכך שנותנים להם חופש דיבור! לבסוף, הממשל האמריקאי הפסיד בבית המשפט העליון -חירותו של הפרט גדלה ונעשו ניסיונות שונים של כסף דיגיטלי שלא ממש צלחו. בסוף 2008, הופיע אימייל קצר מאוד מאדם (או קבוצת אנשים) שקרא לעצמו סאטושי נאקאמוטו (דמות פקטיבית), אליו צירף מסמך עם 9 עמודים כמאמר אקדמי על מערכת שלא דורשת אמון מאף צד שלישי (הויז'ן של הביטקוין!). חלקו הגדול מהמסמך היה כתוב בשפה אנגלית פשוטה, בו כתוב מה הבעיה לדעתו במערכת הכסף הנוכחית ואיך היא צריכה לעבוד. מאז, קרה דבר מדהים: תוך 10 שנים, 9 העמודים האלו, הפכו לטריליון $!
*סטושי נאקאמוטו הוא/הם דמות שעד היום לא ידוע, "צל" שויתר לאחר כשנה על הקרדיט בייצור הביטקוין.

מה הייתה העסקה הראשונה בביטקוין?

כשהביטקוין התחיל, הוא היה שווה מעט מאוד. בחור בשם לנדזו, רצה 2 מגשי פיצה וכתב בפורום בארה"ב ב 2010 שהוא מוכן לשלם 10,000 ביטקוין למי שייתן לו פיצה והעסקה נסגרה. שתי הפיצות עלו ללנדזו ביוקר, שכן ה 10,000 ביטקוין ששילם למי שהביא לו את הפיצות, שווים היום מאות מיליוני דולרים! בממוצע, ביטקוין עשה ב 12 שנים האחרונות 200% בשנה. המותג ביטקוין שווה כיום כמעל לחצי טריליון דולר.

הביטקוין הוא יישום של הטכנולוגיה החדשנית "Blockchain"

הבלוקצ'יין המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות טרנזקציות עסקיות בין צדדים ללא צורך בגורם מתווך באמצע שגובה עמלה (למשל בשימוש בכ.אשראי הגורם המתווך הוא חברת האשראי). את הגורם המתווך מחליפה מערכת אוטונומית סגורה שכל תפקידה הוא להעביר את המידע ששווה סכום כסף ממקום למקום, מבלי לשכפל/להעתיק אותו.
ההעברה מתבצעת בצורה אנונימית
ובמובן זה הוא דומה למזומן (החיסרון הוא שיותר קל להעלים מיסים ומהווה סיכון להלבנת הון).

איבוד המדיניות המוניטרית של בנק ישראל

אם כולנו נשתמש בביטקוין ויהיה משבר כלכלי במשק, אז היכולת של בנק ישראל לווסת את הפעילות הכלכלית במשק במטרה לשמור על ערך הכסף (זו המדיניות המוניטרית) בכלל לא תשפיע עלינו! זו בעיה, כי לוקחים מהמדינה את היכולת לשלוט בכלכלה של עצמה.  

המדיניות המוניטרית של הביטקוין קבועה מראש

כך שיודעים בדיוק כמה כסף חדש יווצר במערכת עד 2040 (לעומת בנק ישראל שאומר את הריבית חודש מראש) אם יהיה צורך בהדפסה של עוד כסף, ניתן יהיה לשנות את המדיניות הזו בדרך דמוקרטית- לפחות 51% מהמשתמשים בביטקוין צריכים להסכים לכך.
אולם לא מדובר בהכרח בדמוקרטיה, שכן כבר קמו חברות גדולות שמשתפות פעולה זועם זו ויחד הן שולטות בנתחים גדולים משוק הביטקוין ויכול להיות שהן יכולות לבדן להגיע לנתח שוק של מעל 51% ואז הן אלו שישלטו בייצור הכסף - כלומר, זה לא שהמונופול על הכסף מבוטל כליל (במדיניות "הדמוקרטית" של ביטקוין), אלא הוא עובר לגופים אחרים ואנו לא יודעים איזה גופים שולטים/ישלטו על הגוף הזה ואיזה אינטרסים יש להם. אבל היי, קצת אופטימיות: בנק ישראל יכול לקחת את הטכנולוגיה של בלוק-צ'יין (עליה מבוסס הביטקוין) ולעשות מטבע ישראלי למשל Israeli coin"" וכך הבנק הישראלי ישלוט בו.

הנדירות של הביטקוין - כזהב

קצב ההנפקה או בשפה המקצועית כריית הביטקוין מוגבלת. כל 4 שנים יורד הקצב ובסה"כ יהיו 21 מיליון מטבעות ביטקוין בעולם. כבר עכשיו קיימים מתוכם 18.5 מיליון. היום הביטקוין נדיר כמו זהב ובעוד 3 שנים הוא יהיה פי 2 יותר נדיר מזהב ואח"כ הוא יהיה ממש ממש נדיר וזו אחת הסיבות שרואים את העלייה במחיר שלו, כי כשמשהו נדיר יותר - הוא מקבל ערך גדול יותר. אם הביקוש יישאר כמו שהוא עכשיו, הביטקוין יהיה יותר נדיר עם השנים, ערכו יעלה ונצטרך לשלם פי2 כדי לענות על אותו ביקוש. אז בטח אתם שואלים את עצמכם מה מבדיל את הביטקוין מכל שאר המטבעות הדיגיטלים? הרי מדובר בקוד פתוח, אז מה מפריע לעשות עוד מטבע? כי זה כמו שתפתחו מנוע חיפוש ותתחרו בגוגל – זה לא שזה לא אפשרי, אבל אם תצליחו מאוד, כנראה גוגל יקנו אתכם. כאמור, מדובר בקוד פתוח, אם יבוא פטנט יותר טוב מבחינה טכנולוגית, הביטקוין יכול לאמץ אותו אליו. לגוגל ופייסבוק יש משתמשים שכנראה שאם יגיע משהו שיתן להם ערך רב יותר, אותם משתמשים יעזבו אותם בלי למצמץ. לביטקוין, לעומת זאת, יש הרבה מאוד מאמינים. הם שמים את הכסף שלהם בביטקוין, עושים פי 6 ואז יכולים להמיר את זה לדולרים. אנשים נחשפים לרעיונות האלה יותר ויותר, זה כמו שנכנסים לים לאט לאט.

ביטקוין זה "מסע אל הפחד"

כל אדם שנכנס לתחום הולך להתמודד עם הפחדים שלו, זה לא כמו להיכנס לבורסה. מרגע שאתה מחליט לשים חלק מההון שלך בביטקוין, אם זה לא הון זניח, מעבר לעובדה שהמחיר משתנה כל יום (ייתכן גם ב 80%!), מדינות לעיתים מוציאות אותו מחוץ לחוק ועולם התוכן משתנה בתדירות גבוה. אין "מבוגר אחראי", אתם המבוגר האחראי, אתם הופכים להיות הבנק של עצמכם, אם שכחת את הסיסמה בביטקוין, אתה תבוא לעצמך. להבדיל מארנק רגיל שמחזיקים בו כסף, בארנק הביטקוין מחזיקים מפתח, סיסמה ארוכה, אותה צריך לשמור, כך הכסף שלך תמיד יהיה שלך.

אז האם לקנות ביטקוין?

מדובר במכשיר מדהים שרק מתחיל לצמוח שתופס תאוצה ובאותה נשימה, אנשים לא צריכים לקנות מה שהם לא מבינים. בינתיים, רוב האנשים שקונים ביטקוין עושים זאת בעיקר לצורך השקעה כדי להרוויח מעליית הערך - אולם כשמסתכלים על הביטקוין רואים עליות וירידות עצומות וזה טומן סיכון די גדול.

בקישור הבא תוכלו לראות מיהם העסקים שמכבדים ביטקוין בישראל


אז מה דעתכם? ביטקוין זה השקעה או יותר הימור?
יש לכם כבר ניסיון עם המטבע? ספרו לנו :)


במידה ועדיין לא נכנסים לעולם המטבעות הדיגיטליים ואתם מעוניינים בכך, תוכלו לדעת איך לעשות זאת ובקלות בעזרת הבלוג הבא

קרדיטים

www.kan.org.il/Podcast/item.aspx?pid=11523

open.spotify.com/episode/4KQKHXdhBRy3noUyiwXFj6?si=R2q3rQ51TS-h57kfPUUbAg&dl_branch=1&nd=1

קרדיט אייקון:

https://www.freepik.com, https://www.flaticon.com

קרדיטים תמונות:

Photos from Pexels by: Alesia Kozik, Alesia Kozik, Dziana Hasanbekava, Vincent Rivaud

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.