מה הטעויות שקשורות בדיאטה ואיך זה קשור לניהול התקציב החודשי שלנו?

בדיאטה יש לנו תפריט מסודר לפיו בכל רגע אפשר לדעת בדיוק מה וכמה צריך לאכול. אבל אנחנו בני אדם, וזה לא תמיד קל לעמוד בפני הפיתוי. ובתקציב?

תום קפלן

ניהול תקציב הוא תהליך חשוב של מעקב והתאמת תקציב כדי לנהל את הכספים שלנו בצורה יעילה. הוא כרוך בעבודה. בזיהוי מקורות ההכנסה, ההוצאות והיעדים הפיננסיים שלנו, ולאחר מכן יצירת תוכנית להקצאת הכסף בהתאם. כמובן שאפליקציית FamilyBiz עוזרת לבצע את כל אלה.

עם ניהול תקציב יעיל, אפשר להבין לאן הכסף שלנו הולך, לעקוב אחר ההוצאות שלנו, לזהות אזורים שבהם אפשר לקצץ, להקצות כספים לתשלום חובות, לבנות קרן חירום ולהשיג את היעדים הפיננסיים שלנו. ניהול תקציב נכון חשוב להשגת יציבות פיננסית.

אפשר להקביל את עולם החיסכון האישי לדיאטה: בדיאטה יש לי תפריט מסודר ואני יודע בדיוק מה וכמה אני אמור לאכול. אבל אני גם בן אדם גם וזה לא תמיד קל לעמוד בפני הפיתוי, ולפעמים זה גם לא מסתדר, לפעמים אני מאוד רעב ומה לעשות כשרעבים צריך לאכול.

וזה בסדר, זה קורה, זה חלק מהתהליך. אבל בשביל ללמוד ולהשתפר אני אהיה חייב להבין איפה נפלתי ואיפה נקודות החולשה שלי. היה מפגש עם חברים ואכלתי עוגה. פעם הבאה שיהיה עוד מפגש עם חברים, אני כבר אזכור איפה אני צריך להשתפר מפעם קודמת. אולי אני אוכל קינוח פחות משמין בבית שלי עוד לפני המפגש? אולי נשב בבית ולא במקום עם קינוח? אולי אני בכלל אחליט לוותר על המפגש הפעם? כשחיים את הדיאטה, לאט לאט ועם הזמן מתחילים לחשוב יותר ולתכנן תוכניות על מנת לעמוד בה כמו שצריך. אותו דבר עם פיננסים.

ולפעמים, אנחנו נפשל בדרך ונעשה טעויות - אבל צריך קודם כל ללמוד מהן. בנוסף, יש כמה דברים שניתן למנוע מראש. הבאנו עבורכם ועבורכן כמה טעויות שנעשות בניהול תקציב, כדי שתוכלו להכיר אותן ולהימנע מהן.

אז מה הטעויות שאנחנו עושים גם בדיאטה וגם בניהול התקציב?

אין תוכנית ברורה

ממש כמו בדיאטה, אם יש לי תפריט, אני יודע כל יום בדיוק מה אני אמור לאכול. אם אני נשקל כל יום, אני יודע כמה אני אמור לשקול בעוד שבוע בהתאם למטרות.

אחת הטעויות המשמעותיות ביותר שעושים בניהול תקציב היא חוסר תוכנית ברורה. בשלב ראשון אנחנו חייבים לזהות את מקורות ההכנסה שלנו, את ההוצאות שלנו ולתעדף את המטרות הפיננסיות על בסיסים. בלי תוכנית ברורה, אנחנו עשויים להוציא יתר על המידה על פריטים לא חיוניים, להחמיץ הזדמנויות חיסכון ולפספס יעדים פיננסיים חשובים.

למשל אני יכול לתכנן שמהיום, 100 שקלים מהמשכורת שלי הולכים באופן קבוע לתוכנית חיסכון בבנק. ברגע שקבעתי את היעד החיסכון בהכרח אני לא אוציא את ה100 שקל על ביגוד או על דבר אחר כי למעשה נעלתי את הכסף לחיסכון. 

התעלמות מהבלתי צפוי

אפשר גם את זה להקביל לדיאטה. קצת פחות לפי עקרונות של "מקרי חירום בלתי צפויים", אבל נניח יש לי חופשה בחו"ל. סביר להניח שאני ארצה להינות קצת יותר ולכן אני אוכל דברים שאני לא אוכל ביום יום. במקרה כזה, אולי כדאי לי למשל להכין לעצמי תפריט מותאם לחו"ל, בידיעה שחלק מהפעמים אני אחרוג, או אפילו להתכונן מראש ולהחליט שאני עובד לפי תפריט יותר קיצוני בשבוע שלפני (אין לראות באמור המלצת תזונה 😉).

ומה לגבי פיננסים? הטעות שעושים היא אי התחשבות בהוצאות בלתי צפויות בתקציב החודשי . מקרי חירום קורים, ואם אין לנו כספים מופרשים להוצאות בלתי צפויות, אנחנו עלולים בסופו של דבר להיאלץ להשתמש בחסכונות שלנו או לקחת הלוואות.

נניח ויש לי פתאום תיקון רכב לא צפוי שעולה 2,000 ₪. אם אין לי כסף שנועד להוצאות בלתי צפויות, יכול מאוד להיות שאצטרך לקחת הלוואה או לשלם בתשלומים. אבל אם התייחסתי להוצאות הבלתי צפויות כפי שאני מתייחס להוצאות הצפויות, סביר להניח שאוכל לצמצם ואף למחוק את הנזק במקרה של הוצאה גדולה בלתי צפויה. זו אחת מהנקודות החשובות ביותר בניהול התקציב. תמיד להתכונן לקחת מטריה במקרה ויגיע גשם בלתי צפוי. הקפידו להפקיד בחיסכון זמין (זה לא מחייב להכניס את הכסף לתוכנית חיסכון, הנקודה המרכזית היא פשוט לחסוך את הכסף), כדי שבמקרה ויום אחד תדרשו לכסף בדחיפות, לפחות חלק ממנו יהיה זמין לכם בחשבון.

חוסר מעקב אחר הוצאות

בדיאטה, אם אני לא אדע גם מה וכמה אני אוכל בכל יום, ולא אדע כמה אני שוקל, יהיה לי מאוד קשה לעקוב אחר ההתקדמות והתוצאות. גם בפיננסים - זה הכרחי לדעת איפה אני עומד כדי לדעת אילו נקודות לחזק.

אז מה עושים? להוריד את אפליקציית FamilyBiz זה שלב א', והוא שלב מאוד חשוב. כמו גם לקנות משקל כדי לשקול את עצמי בבית. אבל אחר כך, אני זה שצריך לדעת את המספרים. זה לא מספיק שזה רשום לי, אני צריך להיות אקטיבי ולהכיר את הנתונים שלי לגבי עצמי. כמה הוצאתי על אוכל במסעדות בחודש שעבר? כדי להשתפר אני צריך לדעת קודם כל במה יש לי להשתפר ובכמה אני רוצה להשתפר. 

חוסר התאמה לתקציב 

מה קורה אם פתאום אני לא מצליח לרדת יותר במשקל. אולי התפריט כבר לא מתאים לי? אולי אני עושה משהו לא טוב וצריך לבצע חשיבה מחדש?

התקציב שלנו הוא לא מסמך סטטי, שלא משתנה. מומלץ לעיין בו ולהתאים אותו באופן קבוע. החיים הם דינמיים, וישנם שינויים בהכנסות, הוצאות או יעדים פיננסיים שיכולים להשפיע על התקציב שלנו, אי התאמתם עשויה להוביל להוצאות יתר, פספוס הזדמנויות חיסכון והחמצת יעדים פיננסיים.

לדוגמה, נניח ואנחנו מקבל העלאה בשכר בעבודה. אם לא נתאים את עצמנו למציאות החדשה אנחנו נמשיך להוציא אותה כמות, למרות שיש לנו עכשיו יותר כסף שנכנס. אבל הכסף החדש שנכנס לנו, הוא כסף שיכול לשמש אותנו גם לחיסכון או לתשלום חובות. אם לאחר ההעלאה אין לי צורך בכל הכסף בהוצאות השוטפות, אולי שווה לי לפתוח תוכנית חיסכון חדשה? אולי יש לי חוב עליו אני משלם ריבית ואני יכול לסגור אותו?

הצבת יעדים לא מציאותיים והבדל בין יעד לחלום

חלום יכול להיות להפוך לבאדי-בילדר מקצועי ולזכות בתחרויות. זה אפשרי, אבל זה קשה מאוד, במיוחד כשאני נמצא במצב בו אני רוצה לרדת במשקל כי אני מרגיש שיש לי משקל עודף. 

צריך להיות מציאותיים. חשוב להגדיר יעדים פיננסיים ריאליים שניתן להשיג במסגרת התקציב השלנו. הצבת יעדים לא מציאותיים יכולה להוביל לאכזבה ולתסכול, מה שיכול לגרום גם להפחתת המוטיבציה. צריך קודם כל להתחיל עם יעדים קטנים שניתן להשיג במסגרת התקציב שלנו. 

החלומות הכלכליים שלנו הם חלומות שיכול להיות שניתן להשיג אותם, אך בשבילם צריך להתחיל בדברים הקטנים. אם אני במינוס ואני חולם לקנות רכב חדש, המטרה הראשונה שלי צריכה להיות קודם כל להיות מסוגל לצמצם את ההוצאות או להגדיל את ההכנסות, במטרה לאט לאט להצליח לסגור את החוב. היעדים הם שלבים קטנים אותם אנחנו עוברים בדרך להגשמת החלומות שלנו.

זה לא אומר לוותר על החלומות! חשוב שלנו בתור בני אדם יהיו חלומות ושאיפות של דברים שנרצה להשיג, גם כאלה שנראים בלתי אפשריים או מופרכים לגמרי. אבל חשוב להבין גם שהם חלומות. ורק אם נעבוד קשה, בשילוב של עוד הרבה גורמים, יכול להיות שנצליח להגשים אותם.

להתחיל מהיום!

יש הרבה נקודות דמיון בין דיאטה לבין ניהול תקציב. יכול להיות, שאם נתחיל להסתכל על ניהול התקציב כדיאטה, יהיה לנו יותר קל להבין מה אנחנו עושים טוב ומה פחות טוב. אבל הכי חשוב, לא להגיד שמתחילים ממחר 😆

עם אפליקציית FamilyBiz ניתן לעקוב אחר התקציב בקלות. בנוסף, בלינק הבא תוכלו להירשם להדרכה השבועית בה אנחנו מדברים על ניהול התקציב באמצעות האפליקציה. ההדרכה מתרחשת פעם בשבוע, אז אין תירוצים! הצטרפו עכשיו.

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.