ארנקים דיגיטליים - ייתכן ועידן האשראי מגיע לקיצו?

בעידן שבו הטכנולוגיה מסתערת קדימה, אנחנו זוכים במגוון פתרונות שמשפרים את חיינו. אחת ההמצאות החכמות בעת הזו, היא הארנק הדיגיטלי המאפשר לנו לבצע עסקאות היישר מהטלפון החכם שלנו, מבלי להוציא את האשראי כלל. אז מהו הארנק הדיגיטלי ומהם היתרונות שלו? המשיכו לגלול למטה ותגלו :)

אוריה אוליבקוביץ'
נתחיל מההתחלה - מהו "ארנק דיגיטלי"?

מדובר במונח המתייחס לכלל הדרכים בהן ניתן לבצע תשלום או העברת כספים באמצעות מכשירים או שירותי אונליין. 

למה הוא משמש?

בטח יצא לכם לעמוד בתור לקופה ולשים לב שהאדם שעומד לפניכם בתור עשה את המעבר מגיהוץ אשראי בקופה לתשלום באמצעות ארנק דיגיטלי הנמצא בסמארטפון או בשעון החכם שהוא עונד על היד. עסקאות התשלום מתבצעות באמצעות אפליקציות כמו אפל פיי, גוגל פיי ואפליקציות נוספות של חברות אשראי ישראליות. מלבד היכולת לבצע פעולות תשלום, הארנקים הדיגיטליים משמשים גם כארנק להחזקת מטבעות קריפטוגרפים. בדיוק כמו שאנחנו מחזיקים כסף בחשבון הבנק, המטבעות הקריפטוגרפים מוחזקים בארנק דיגיטלי שבאמצעותו ניתן לשלוח, לקבל ולאחסן את כל סוגי המטבעות הדיגיטליים הקיימים (בפועל, הארנק הדיגיטלי הוא תוכנה המחוברת לרשת הבלוקצ’יין שבאמצעותה ניתן לבצע העברה של כסף בין ארנקים).

בואו נדבר קצת מספרים :)

לפי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), ההוצאות בארנקים דיגיטליים גדלו כמעט פי 50 בשנה האחרונה, אך מהווים רק 5.7% מכלל השימוש בכרטיסי אשראי בעסקאות פיזיות המתבצעות בישראל. ההוצאות באמצעות ארנקים דיגיטליים במהלך חודש מרץ 2022 הסתכמו בסכום כולל של 876.62 מיליון ש"ח, עלייה של 27.6% לעומת הסכום הכולל בחודש פברואר שעמד על 686.93 מיליון ש"ח. מנכ״ל שב״א, איתן לב טוב, מסר: ״ההוצאות של הציבור הישראלי באמצעות ארנקים דיגיטליים מזנקות בקצב משמעותי יותר מכל עלייה אחרת בתחום כרטיסי האשראי והתשלומים המתקדמים. הסיבה לכך היא חוויית השימוש והנוחות לביצוע העסקה. אנו צופים שהשימוש בארנקים דיגיטליים ימשיך לצמוח גם בחודשים הקרובים״.

מהם היתרונות בשימוש ארנק דיגיטלי?

💠 פשטות השימוש -  כל שעלינו לעשות על מנת לשלם בבית עסק מסוים זה להזין את פרטי האשראי שבאמצעותו נרצה לבצע רכישות, כך לא נצטרך להוציא ולהעביר את האשראי בכל רכישה.

💠 אבטחת מידע - כאשר אין צורך לחשוף את פרטי האשראי פעם אחר פעם ובאתרים רבים, סיכון אבטחת המידע יורד משמעותית.

💠 זמינות - לעיתים, קורה שאנחנו שוכחים לקחת איתנו את הארנק או האשראי והפתרון לכך הוא שהשימוש בארנק דיגיטלי הוא דרך הטלפון החכם אשר גם ככה צמוד אלינו ברוב שעות היום. לאור הזמינות הרבה של הסמארטפון עבור רבים, האפשרות לשלם באמצעותו רק הולכת ומתפתחת.

💠 שיתוף אשראי עם בני המשפחה - בשימוש בארנק דיגיטלי, ניתן לחבר כרטיס אחד למספר טלפונים שונים, מה שמאפשר שימוש יעיל יותר בכרטיס. לדוגמא, היכולת לצבור נקודות ולממש הטבות בכרטיס מגיעה בקלות רבה יותר כאשר שני בני זוג משתמשים באותו אשראי וצוברים עליו סכום גבוה יותר של נקודות רכישה.

💠 הטבות ומבצעים - עסקים רבים השכילו להבין שהשימוש בארנקים דיגיטליים תופס תאוצה ופיתחו אפליקציה המאפשרת להצטרף לחברות במועדון, כך שבאמצעות האפליקציה ניתן לצבור נקודות ולממש הטבות וכן, היא גם חוסכת זמן והתעסקות (יחד עם זאת, האפליקציה מייצרת העדפה ברורה של המותג אליו היא שייכת). לדוגמא, אפליקציות של מותגי דלק שונים פועלות בצורה כזו שבכל פעם שמתדלקים צוברים נקודות, מקבלים הטבה או מממשים מתנה.

כניסת הארנקים הדיגיטליים לעולם התשלומים מעלה תהיות בנוגע למבנה שוק התשלומים העתידי ולשירותים שיתפתחו בעקבותיו. בחודש פברואר 2021, פרסם בנק ישראל את עמדתו ביחס להפעלת ארנקים דיגיטליים וציין, כי יש לפתח את עולם התשלומים, להביא ערך לצרכן הישראלי ולעודד את התחרות. בנק ישראל נמצא בהליכים לקראת החלת רפורמה משמעותית בתחום התשלומים שמטרתה לעודד את התחרות והחדשנות במערכת הפיננסית, פריסת תשתיות פיננסיות, הטמעת אמצעי תשלום דיגיטליים במשק הישראלי ועמידה בשורה אחת עם עולם התשלומים העולמי. בין היתר, תפתח בפנינו הרפורמה את האפשרות לחבר את הבנק לארנק הדיגיטלי וכך לבצע העברות ותשלומים ישירות מחשבון הבנק ללא צורך באשראי.


בסופו של יום, הטכנולוגיה דוהרת קדימה וההערכה היא כי הארנק הדיגיטלי יפחית משמעותית את השימוש בכרטיסי האשראי וככל שהזמן יתקדם, מרבית האוכלוסייה תמיר את השימוש באשראי לשימוש בארנקים דיגיטליים ⬅️ ממש כפי שכרטיסי האשראי הפחיתו את השימוש בכסף מזומן

אז אם עדיין לא התנסתם בתשלום באמצעות ארנק דיגיטלי, אולי זה הזמן :)

Photos from Pexels by Anna Shvets and Jack Sparrow 1 , 2

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.