חיילים משוחררים? ברוכים הבאים לחיים האמיתיים!

השחרור מצה"ל הוא צומת חשוב בחיים, בה אולי פעם הראשונה תצטרכו לקבל החלטות כלכליות חשובות לגבי עצמכם ועצמכן. איך מתחילים?

אורי בריל

בתור חיילים, החיים שאחרי השחרור נראים כמו חופשה בתאילנד- כיף, חופש ועצמאות. אבל בפועל, המציאות יכולה להיות יותר מורכבת ואפילו מאתגרת, בעיקר כשפוגשים כל מיני שאלות קיומיות (ולא רק מהכיוון של אמא שחופרת) שממש לא חשבתם שתצטרכו להתעסק בהן כשיצאתם בדילוגים מהבקו״ם, אפילו דילמות על הקופה הלא קטנה שצה''ל שם לכם בחשבון, איך להתנהל איתה אחרי השחרור, מה לי ולעבודה מועדפת עכשיו והאם בכלל להתחיל לחסוך או לטוס לטרוף את העולם. 

בואו רגע נתחיל בדברים הטובים- המרשרשים:

קודם כל, כמו שכבר בטח שמעתם מכנסים או הרצאות (אם לא התעפצתם באמצע) קצת לפני היציאה לאזרחות, בסמוך למועד השחרור או סיום השירות הלאומי מקבלים מהמדינה מענק כספי אותו תמצאו בחשבון הבנק שלכם - זהו מענק שחרור (הטבה הניתנת על ידי האגף והקרן לחיילים משוחררים) המסייע בתחילת הדרך האזרחית באופן מיידי לכל מטרה. סכום המענק נקבע לפי סוג ומשך השירות.

בנוסף למענק, מקבלים גם פיקדון, שהוא סכום שהצבא חסך עבורכם במהלך שירות החובה. המדינה הגדירה כמה מטרות שהיא רוצה לעודד, ולכן מגבילה אתכם להשתמש בכסף הזה רק למטרות מוגדרות מראש, שאותן תצטרכו להציג לבנק כדי שיאשרו לכם למשוך אותו, כמו למשל לימודים, הכשרה מקצועית, הקמת עסק, קניית דירה ועוד. אם לא משכתם אותו, אחרי חמש שנים הכסף ישתחרר ויועבר אל החשבון שלכם (גם אם משכתם רק חלק, שאר הסכום יופקד לחשבון שלכם)

אז השתחררתם, חגגתם, השלמתם שעות שינה והכנסתם קצת אוויר לריאות, מה עם עבודה? 

על עבודה מועדפת בטח שמעתם מחברים לשירות או חברים מהבית. יכול להיות שאתם עדיין לא בטוחים אם זה נכון בשבילכם. אז הנה כמה דברים מעניינים שיכולים לסדר לכם את הראש.

עבודה מועדפת היא עבודה של מסיימי שירות בצה''ל ושירות לאומי בתחומים ספציפיים המוגדרים בחוק, כגון: עבודה בבתי מלון, תחנות דלק וכדומה. חיילים משוחררים אשר מחליטים לעבוד בעבודה זו יכולים להתחיל במהלך השנה הראשונה משחרורם ולסיימה עד שנתיים מיום סיום שירות החובה. תקופת העבודה היא 6 חודשים במשרה מלאה וצריך לעבוד 150 ימי עבודה לפחות שבסיומם מגיע מענק מלא חד פעמי מהמדינה. נכון לשנת 2023 סכום המענק עומד על 10,481 ש''ח, אבל במקרים מסוימים, כשתקופת העבודה פחות מ-6 חודשים, סכום המענק יהיה חלקי. 

מצד אחד, אין הרבה הזדמנויות בהם המדינה מציעה כסף לחיילים משוחררים, מדובר בתקופה שאינה ארוכה ואינה מחייבת להמשיך לעבוד מעבר לתקופה הנדרשת. במלונות למשל, עבודה זו נחשבת כחוויה הכוללת את כל תנאי המחיה ובדרך כלל ממשיכים לעבוד, עבודה במקצועות בנייה תוכל לפתוח אתכם לענף צומח ומשם להתפתח ולהפוך לקבלנים. מעבר לזה, כאשר מתחילים עבודה מועדפת ולא מרוצים, קיימת אפשרות לעבור למקום עבודה אחר ולהמשיך את מספר הימים. 

מצד שני, בתור חיילים משוחררים בעלי מקצוע רלוונטי ואף כישור מסוים תוכלו להרוויח יותר גם מבלי לקבל מענק, זאת מכיוון שיש לכם משהו נפלא ביד שיכול לגרום לכך שיעסיקו אתכם כעובדים מקצועיים בתחומים רחבים. 

לאלו מכם שרוצים להתחיל לעבוד חזק ולחסוך כמו שצריך, בואו ניקח את זה צעד אחד קדימה - האם עבודה מועדפת ועבודה נוספת יכולות לעבוד ביחד? 

חיילים משוחררים רבים אשר עובדים בעבודה מועדפת לרוב מסיימים את התקופה תוך חצי שנה. לעומתם, יש כאלו שפורסים את הזמן ומושכים אותו קצת יותר. זאת מכיוון שעבודה מועדפת הינה עבודה במשרה מלאה ולא כולם יכולים לשלב אותה עם עבודה אחרת. אם אתם מנהלים את הזמן שלכם בצורה יעילה ובעלי מוטיבציה גבוהה תוכלו לעבוד שעות רבות ולהצליח לשלב. אם החלטתם ללכת על עבודה נוספת, כל מה שתצטרכו לעשות זה לבקש אישור מהמעסיק, ליידע את שני המעסיקים יחדיו לגבי שילוב העבודות ולבצע תיאום מס מול מס הכנסה

אם כבר דיברנו על מיסים, הגיע הזמן לדבר על נקודות זיכוי

בתקופה של שלוש השנים אחרי השחרור, מגיעה לכם הטבת מס מהמדינה - נקודת זיכוי במס. הנקודה הזו תהיה משמעותית אם אתם מקבלים מעל 7,000 ש״ח בחודש (מתחת לזה גם ככה לא משלמים מיסים כי המשכורת נמוכה מדי). ההטבה הזו יכולה להיות שווה לכם עד 470 ש״ח בחודש!

כשאתם מתחילים לעבוד אתם צריכים למלא טופס במקום העבודה עם כל הפרטים שלכם. חשוב מאוד שתסמנו שאתם חיילים משוחררים ותצרפו אישור שחרור מצה״ל. 

עוד מידע אפשר למצוא כאן>> ''כל זכות''.

הנה כמה טיפים חשובים מאיתנו: 

* הקפידו לנצל הנחות והטבות צבאיות - עסקים וארגונים רבים מציעים הנחות לחיילים משוחררים בנסיעות, קניות, קורסים, השכרת רכב ועוד.

* נסו לתכנן קדימה- מה הצעד הבא שלכם? לימודים? טיול? בעזרת תכנון תקציב תוכלו להתנהל יותר נכון, להבין לאן הכסף שלכם הולך, איפה תוכלו לקצץ, תוכלו לעקוב אחר פירוט ההוצאות וכך תדעו מה הסכום אותו תצטרכו לחסוך בכל חודש. אפליקציית FamilyBiz יכולה לעזור לכם עם זה.

* הפכו את החסכונות שלכם לאוטומטיים - הגדירו העברה אוטומטית של סכום מסוים עליו תחליטו מראש מחשבון העובר ושב שלכם לחשבון החיסכון באופן קבוע. 

לסיכום, 

המעבר לאזרחות הוא אולי הפעם הראשונה בחייכם שאתם צריכים להתעסק בכסף שלכם. לפעמים, זה יכול להיות קצת מלחיץ או מפחיד, אבל אנחנו מקווים שלפחות הצלחנו לעזור בצעדים הראשונים לעבר החיים הכלכליים העצמאיים שלכם. זה הצעד הראשון, אבל הוא בטוח לא האחרון.

אנחנו מזמינים אתכם לקרוא על הנושאים שמעניינים אתכם בעמוד הבלוגים שלנו.

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.