חינוך פיננסי מגיל בית ספר - חובה או בחירה? ולמה לא מדברים איתנו על כסף מגיל צעיר?

על מנת שתושבי ישראל יפסיקו לשלם אחוזי ריבית גרנדיוזיים על המינוס בבנק, פחות יזדקקו לסיוע כספי ואולי, אולי גם יצליחו לחסוך לרכב או דירה - ייתכן וכדאי להתחיל ללמד אותם מה זה כסף כבר בבית הספר.

אוריה אוליבקוביץ'

מטרת החינוך הפיננסי היא יצירת בסיס להבנת העולם הכלכלי, מתוך מחשבה שיצירת בסיס כזה יאפשר ליחידים ומשפחות להתנהל בצורה כלכלית מושכלת. לשם כך, עלינו להבין את מושגי היסוד בעולמות הפיננסים כמו: כסף, בנק, השקעה, הלוואה, ריבית, אינפלציה ועוד.

לא צריך מחקר עומק או נתונים שנתיים כדי להכיר את המצב של החינוך הפיננסי בישראל. החינוך הפיננסי במערכת החינוך נלמד כיום במסגרת לימודי בחירה ולא כמקצוע חובה, דבר מפתיע בהתחשב בכך שנוצרו בעידן הגלובלי התרחבויות והתקרבויות של שווקים עולמיים, תוך כדי שהמדיות החברתיות חושפות אותנו, הצרכנים, לצרכנות בלתי פוסקת. בנוסף, רמת ותוחלת החיים עלו כך שהתארכה גם תקופת הפנסיה. בקיצור, המורכבות הפיננסית רק הולכת וגדלה עם הזמן

הסיבה לכך שאין כרגע חינוך פיננסי חובה בישראל לא נובעת ממורכבות הנושא, מחוסר עניין או ממצוקת הזמן, אלא מהזנחה ארוכת שנים של התחום: בשנת 2011, סוף סוף קיבלה הממשלה החלטה לתגבור החינוך הפיננסי, רק פרט "שולי" - אף גוף ממשלתי לא לקח על עצמו את ריכוז וקידום הנושא. ככל שנכנסים לעובי הקורה, הנושא מקומם אף יותר, ורחוק מלהעלות חיוך: תחילה, הוטלה האחריות על רשות שוק ההון, שם טענו כי אין להם תקציב לנושא. לצערנו, הטלת אחריות על האחר אינה נדירה בנוף הישראלי ובהתאם נמסר ממשרד האוצר כי הנושא באחריות משרד החינוך - ואכן נעשתה פניה למשרד והוא מצידו הצהיר, כי בשנת הלימודים הבאה תתחיל תוכנית חדשה, אך עדיין לא נמסר האם היא תהיה תכנית חובה או בחירה. רגע, אבל תכנית בחירה כבר קיימת וכל העניין הוא להכניס את החינוך הפיננסי כמקצוע חובה במערכת החינוך…
AND THE REST IS HISTORY …

קצת מספרים מתוך דוח מקיף בנושא שכתב ד"ר אלירן זרד ממרכז המחקר והמידע של הכנסת: מספר התלמידים שנחשפו לתוכנית החינוך הפיננסי בשנת הלימודים 2018-2019 עמד על כ-24,000 תלמידים בלבד, ובשנתיים האחרונות, בעקבות משבר הקורונה, צנח המספר לכ-6,000-8,000 תלמידים (נתון מגוחך בהתחשב בעובדה שנמצאים כיום 1,835,472 תלמידים במשרד החינוך (נכון למועד כתיבת הבלוג). חשוב לומר, כי החלת חינוך פיננסי כבר מתקופת בית הספר הוא אינטרס לא רק שלנו האזרחים, אלא אינטרס משותף גם למדינה עצמה.

חינוך פיננסי הוא מרכיב בסיסי בחיי אדם בוגר שברשותו חשבון בנק. ישראלים וישראליות מגיעים לגיל בגרות עם פערי מידע גדולים בתחום. פמילי-ביז שמה לעצמה מטרה להקל ולפשט את עולם הפיננסיים באמצעות הנגשת הידע ושימוש באפליקציה המרכזת את כל עולמות הפיננסים למקום אחד, דבר המאפשר התבוננות ובחינה של כל מוצר פיננסי שברשותנו, בין היתר ניהול תזרים, השקעות, משכנתאות, פנסיות, ביטוחים ועוד. בנוסף, מאפשרת האפליקציה מעקב יומיומי אחר מה שקורה לנו בחשבונות הבנק והאשראי. האפליקציה מיועדת לכל הגילאים וכך אנו שואפים להצליח, ולו במעט, לקדם את החינוך הפיננסי והמודעות לכך בקרב צעירים. בנוסף, ישנם ארגונים שונים הפועלים מצידם לקידום החינוך הפיננסי, כמו למשל פלנטי אשר בין היתר מעבירים הרצאות והדרכות לילדים ובני נוער על התחום הפיננסי.

אמנם פלנטי ופמילי-ביז נותנות מענה, אך הן לא פותרות בהכרח את כל הבעיה מן השורש והיא הצורך בחינוך פיננסי חובה מגיל צעיר במוסדות החינוך, ובעיקר עבור מי שאינו מקבל חינוך פיננסי בביתו - למען עולם פיננסי שוויוני יותר. 

Photos by Max Fischer from Pexels

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.