מדריך הריביות הגדול - זה הזמן לעשות סדר בכל המונחים המבלבלים של הבנקים

בתקופה האחרונה הריבית עולה ועולה. למה זה קורה, מה המשמעויות, מהי ריבית דריבית ואיך ניתן בכל זאת לנצל את עליית הריבית לטובתינו?

תום קפלן

איך נקבעת הריבית?

הריבית נקבעת קודם כל על ידי בנק ישראל. היא כלי שנועד על מנת לשלוט ברמת האינפלציה (More On That Later). כלל שאר הריביות במשק הן נגזרות מסוימות של אותה ריבית של בנק ישראל. נכון לכתיבת מילים אלו, ריבית בנק ישראל עומדת על 3.25%. 

מה זה ריבית?

ריבית היא מחיר הכסף. כמה עולה לי בעצם עם הכסף שיש לי לקנות עוד כסף? היא באה לידי ביטוי למשל בהלוואה. אני רוצה לקבל הלוואה מהבנק. אני מבקש ממנו סכום מסוים, והבנק דורש עליו סכום נוסף על מנת שאוכל לקבל את מה שביקשתי. אותו סכום הוא הריבית. נניח לוויתי מהבנק 1,000 ש"ח בריבית של 10% (תנאים מאוד לא טובים), הסכום שאצטרך להחזיר הוא 1,100 ש"ח. כלומר, ה-1,000 ש"ח שקיבלתי עלו לי 100 שקלים.

מה זה ריבית דרבית?

ריבית דרבית, היא הריבית על הריבית. נניח ובעסקה שונה מהקודמת, לוויתי מהבנק 1,000 ש"ח למשך שנתיים, בריבית שנתית של 10%. בשנה הראשונה, בדיוק כמו העסקה הקודמת, אצטרך לשלם 100 ש"ח. אבל מה יקרה בשנה השנייה? הריבית כבר לא תחושב לפי ה-1,000 ש"ח הראשוניים, היא תחושב לפי ה-1,100 ש"ח. לכן, בשנה השנייה לעסקה תצרכו להחזיר לבנק 10% מתוך 1,100 ש"ח, שהם 110 שקלים (לעומת 100 בשנה הראשונה). הפער לא נראה כל כך משמעותי כי אנחנו מדברים על מספרים קטנים, אך ככל שנגדיל את המספרים ככה הפערים ייגדלו. 

אם אנחנו לוקחים הלוואה על סך 200,000 שקלים, למשך שלוש שנים, בריבית שנתית של 3%, זה ייראה כך:

  • בשנה הראשונה, נצטרך להחזיר 6,000 ש"ח שהם 3% מ-200 אלף שקלים.
  • בשנה השנייה, נצטרך להחזיר 6,180 ש"ח, שהם 3% מ-206 אלף שקלים.
  • בשנה השלישית, נצטרך להחזיר 6,395 ש"ח, שהם 3% מתוך קצת יותר מ- 212 אלף שקלים.

כשאנחנו לוקחים הלוואות אז אפקט הריבית דריבית פועל נגדנו. אבל אם אנחנו מסתכלים על השקעה, אז האפקט עובר לצד שלנו. תחשבו על זה הפוך: נניח והשקענו את ה-1,000 ש"ח שלנו בבנק למשך שנתיים בריבית שנתית של 10% (מי שמוצא תנאים כאלה מוזמן לשלוח לנו בפרטי כדי שנפתח חיסכון גם אנחנו), אז בשנה הראשונה אנחנו נעמוד על רווח של 100 ש"ח, ובשנה השנייה הרווח כבר יעמוד על 110 ש"ח. 

מה זה ריבית פריים?

ריבית פריים היא בעצם ריבית בנק ישראל + 1.5%. כלומר, אם ריבית בנק ישראל היום עומדת על 3.25%, ריבית הפריים תעמוד על 4.75%. המספר של 1.5% הוא כרגע סוג של הסכמה אסטרטגית בין כל הבנקים, אך המספר הזה יכול להשתנות בעתיד. 

כשתרצו לקחת הלוואה תשמעו את המונח ריבית פריים הרבה פעמים. הבנקים משתמשים במונח זה גם כשמדובר בריביות גבוהות יותר מ-4.75% שהיא ריבית הפריים כיום. מה זאת אומרת? יכול להיות שיגידו לכם למשל ריבית פריים + 3. המשמעות היא שמדובר בריבית של 7.75%. כי ריבית בנק ישראל היא 3.25%, ריבית פריים היא ריבית בנק ישראל + 1.5%, ועל זה נצטרך להוסיף עוד 3%.

הרווח בין ריבית בנק ישראל לריבית הפריים קיים על מנת לאפשר לבנקים להרוויח. כך גם אם ריבית בנק ישראל עומדת על 0%, ריבית הפריים תעמוד על 1.5%. הבנקים מרוויחים על בסיס ההפרש בין ריבית בנק ישראל לריבית הפריים (כמהות, עובדה זו היא דבר חיובי כי בסופו של דבר אנחנו כן רוצים שהבנקים יהיו עסק רווחי וישגשגו).

כל סוגי הריביות האלו מתחלקות ל-2 קבוצות: קבועות ומשתנות

מהי ריבית קבועה?

ריבית קבועה היא ריבית שלא יכולה להשתנות במהלך התקופה. כאשר לוקחים הלוואה למשל, אם בוחרים בריבית קבועה זו הריבית שתשאר מתחילת תקופת ההחזר ועד סיומה.

מהי ריבית משתנה?

ריבית משתנה כשמה כן היא, משתנה. ריבית יכולה להשתנות בעקבות כל מיני דברים. למשל, לפי ריבית הפריים. אדם יכול לקחת הלוואה על בסיס ריבית פריים. כאשר הריבית תעלה - הוא ישלם יותר. כאשר היא תרד - פחות.

מהי ריבית צמודה למדד

ריבית צמודה למדד היא סוג של ריבית משתנה. היא מתייחסת למדד המחירים לצרכן. זהו מדד שבודק מחירים של סל מוצרים קבוע, וכך פעם בחודש יודע להכריז האם רמת המחירים במדינה עלתה או ירדה. כשמצמידים ריבית למדד המחירים, המשמעות היא שבמידה והוא עולה, גם הריבית שצמודה אליו תעלה, ולהפך. 

אז מה הקשר אינפלציה?

רגע לפני שנמשיך לצלול לתוך עולם הריביות, בשביל להבין מה משפיע על גובה הריבית ננסה רגע להבין מהי אינפלציה. אינפלציה היא עליית מחירים, שמובילה לירידה בערך המטבע המקומי. כלומר, המאה שקל שאנחנו מחזיקים עכשיו בידינו, יכולים לקנות פחות ממה שהם יכלו בשנה שעברה למשל. אם לפני שנה יכולתי לרכוש ב-100 שקלים נניח מוצרי צריכה לבית, והיום אותם מוצרים עולים לי 200 שקלים, אז בעצם 100 השקלים שאני מחזיק עכשיו בידי, לא שווי ערך לאם הייתי מחזיק בהם בשנה שעברה.

אינפלציה היא תהליך בריא למדינה, עד רמה מסוימת. כשהאינפלציה קיימת אך נמוכה (במדינת ישראל מנסים לשמור עליה באיזור ה-3% שנתית), המשמעות היא שהמדינה נמצאת במגמת צמיחה: שאנשים לא שומרים את הכסף בכיסים והעסקים פורחים, כלכלה משגשגת. אך כשהאינפלציה מתחילה להגיע למקומות גבוהים מידי, נוצר מצב בעייתי. המשכורת שאנשים מקבלים כבר שווה פחות והם לא יכולים להרשות לעצמם לחיות באותה רמה החיים עם אותה המשכורת. כולנו מרגישים את זה היום בכיס - ההוצאות שלנו גדלות בעוד ההכנסות נשארות זהות.

איך בנק ישראל מנסה לשלוט באינפלציה

הריבית, היא הכלי שבעזרתו בנק ישראל משתמש על מנת לשלוט באינפלציה. בנק ישראל הוא הגוף היחיד שבמסגרת סמכויותיו לקבוע את הריבית במשק. בנק ישראל מעלה ומוריד את הריבית בהתאם לרמת האינפליציה במדינה. במשך שנים האינפלציה השנתית עמדה על בין 1%-3%, ולכן הריבית אותה קבע בנק ישראל הייתה אפסית. המשמעות של ריבית נמוכה היא שאנשים מוכנים יותר להוציא את כספם. למשל כשמדובר ברכישת דירה או בלקיחת משכנתא, אם הריבית על ההלוואה שאני לוקח תהיה נמוכה, הסיכוי שאני אקח אותה הוא יותר גבוה. לעומת זאת, בעקבות עליית המחירים המתרחשת בשנת 2022, בנק ישראל דווקא רוצה לבצע תהליך הפוך. הוא מעלה את הריבית, כדי להפוך את רכישת הדירות ללא כדאית. אם אני למשל מעוניין לרכוש עכשיו דירה, אז אני צריך לקחת משכנתא. אני רואה שהריבית בשמיים ושהכסף שלי עולה הרבה, ולכן אני דוחה את רכישת הדירה ואומר לעצמי שאולי זה לא הזמן הנכון. את התהליך המחשבתי הזה עוברים המון אנשים וזו בדיוק מטרתו. המטרה של פעולה זו היא להפחית את הביקושים בשוק, לגרום לאנשים להחזיק את הכסף אצלם בכיס ולא לבזבז אותו, ובכך להצליח להוריד את המחירים במשק. 

הסיכונים בהעלאת הריבית קיימים אצל אנשים רבים שכבר לקחו משכנתאות ועשויים לקרוס מכל העלאת הריביות והתשלום הנוסף שהם צריכים לשלם עכשיו. יותר מכך, ישנה סכנה של מיתון. מיתון הוא התהליך ההפוך של צמיחה. הוא מצב בו יש פעילות כלכלית מעטה במשק, מה שגורם לירידות מחירים. לכאורה נשמע טוב, אך אותן ירידות מחירים גורמות להכנסה פחותה של עסקים, מה שגורם לצמצום של ייצור וגידול באבטלה. מצב של מיתון הוא מצב מסוכן למשק, וזו אחת הסיבות בגינן כאמור, בנק ישראל מנסה לשמור על רמת אינפלציה מסוימת.

מה הלאה?

את הכתבה הזו תשמרו לעצמכם במועדפים. תשלחו לקבוצה שלכם עם עצמכם בווצאפ. אולי היום זה לא היום, אבל יום אחד בעתיד עמוד שמרכז מידע על ריבית הוא משהו שעשוי להועיל לכם.

בזמן כתיבת מילים אלה (2022), האינפלציה גבוהה וריבית בנק ישראל גבוהה גם היא. בתקופה זו כדאי לשמור את הכסף קרוב יותר אלינו ולצרוך פחות. אם יש כסף זמין בעובר ושב, ואתם מרגישים שהבורסה היא פחות בשבילכם, הריביות על תוכניות חיסכון בבנקים אמנם לא גבוהות מאוד אך הן יותר אטרקטיביות מאלו שהיו לפני שנה או שנתיים ואולי שווה לחשוב על כך. אם אתם חושבים על לקיחת הלוואה לכל סיבה שהיא, תדעו שהכסף שאתם קונים הוא יקר ותחשבו כמה פעמים לפני קבלת ההחלטה.

והכי חשוב, כמובן, זה להיות בבקרה על הכסף. בשביל זה יש את אפליקציית FamilyBiz שתעזור לכם לעשות בדיוק את זה. ואם כבר לקחתם הלוואה, האפליקציה תדע לנטר את העלויות ולבדוק עבורכם האם ניתן לעשות מיחזור משכנתא או לשפר את ההלוואה הקיימת. 

*אין לראות באמור בכתבה זו כהמלצה להשקעה.

Image by topntp26, awesomecontent Freepik &  jcomp on Freepik

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.