הכלכלה מאחורי הספורט: למה אין "נטפליקס" של ספורט ומה צופן העתיד?

בעתיד, ייתכן שנוכל לבחור לשלם על משחק ספציפי או אירוע ספורט מסוים שאנחנו רוצים לראות. אבל למה זה לא קורה כבר עכשיו? ואיך אפשר בינתיים לחסוך בעלויות של חבילות הספורט היקרות?

תום קפלן

נתחיל בקצת היסטוריה: שידורי הספורט החלו בערב אחד בשנת 1911 בקנזס שבארה"ב. 1,000 אנשים התאספו ביחד בשביל "לצפות" במשחק פוטבול בין קנזס למיזורי, בזמן שהמשחק התרחש בלייב במיזורי 🏈 העברת המסרים נעשתה באמצעות טלגרף והצגת המשחק נעשתה בעזרת מיפוי מפת המגרש, בהתאם למה שקורה במשחק. בשנת 1939, שודר משחק הפוטבול הראשון בטלוויזיה.

המלחמה על התוכן 

ניקח רגע הפוגה מהספורט כדי לספר על שוק הטלוויזיה, הסטרימינג והסרטים. בשוק זה, לפלטפורמות המשדרות את התוכן יש שתי אפשרויות עיקריות: הראשונה, לייצר תוכן, השנייה, לרכוש תוכן. אנחנו מכירים את הסיפור הזה עוד מהימים בהם "Yes" ו-"Hot" היו חברות הטלוויזיה היחידות אשר קיימות בשוק בישראל. עד היום המודל עובד באופן דומה: אם ניקח לדוגמא את נטפליקס, ישנם תכנים שהיא מייצרת בעצמה וישנם תכנים שהיא רוכשת את זכויות השידור עליהן. זכות שידור היא הזכות של גוף מסוים להראות בפלטפורמה שלו תוכן מסוים. בעולמות התקשורת, התוכן הוא המלך, אבל גם למחיר יש משמעות ויש גבול אותו לא נהיה מוכנים לחצות, למשל בתשלום לשירות סטרימינג מסוים.

התוכן הוא המלך, הספורט הוא מלך המלכים 👑

ובחזרה לנושא. למה זכויות השידור לספורט הן עניין ייחודי? מלבד החשיבות של שידורי הלייב, החיבור לתוכן בספורט הוא לרוב הרבה יותר חזק מאשר תכנים אחרים. אם למשל אני מנוי לנטפליקס ואני רואה שיש סדרות טובות גם בדיסני+, ואפילו במחיר טוב יותר, אהיה מוכן לעבור בין הפלטפורמות. לעומת זאת, בספורט, אם אני אוהד של קבוצה מסוימת, אני לא אעבור לאהוד קבוצה אחרת - לכן, לא משנה מה איכות התוכן בערוצים השונים ולא משנה מה יהיה המחיר, תמיד אשאר במקום בו אוכל לראות את המשחקים של הקבוצה האהובה עליי. 

לעיתים, קבוצה אחת יכולה לשחק במספר טורנירים שונים כאשר זכויות השידור של כל טורניר שייכות לערוץ אחר. בנוסף, הרבה פעמים אצל אוהדי ספורט, מדובר באהבה כללית לספורט אשר כוללת בתוכה אהבה למספר ענפי ספורט או אהבה למספר סוגי תחרויות השייכות לאותו הענף. מדובר בביקוש קשיח (ביקוש כל כך חזק שאינו תלוי במחיר המוצר, והוא מאפיין מוצרים הכרחיים) של קהל שהוא סוג של שבוי, כאשר האלטרנטיבה היחידה הקיימת בשבילו כיום היא צפייה באיכות נמוכה יותר אשר לרוב מקרטעת באתרים פיראטיים.

10 מיליארד פאונד ל-3 שנים

אותו ביקוש קשיח לספורט, מוביל לעובדה כי גופים רבים מוכנים לשלם כסף על מנת להחזיק בזכויות השידור על אירועי הספורט. מדובר בהרבה כסף. למשל, הליגה האנגלית בכדורגל, הפריימר ליג, מכרה את זכויות השידור על משחקי הליגה בין השנים 2022 עד 2025 תמורת לא פחות מ-10 מיליארד פאונד. אם תהיתם מאיפה מגיע רוב הכסף הגדול של מרבית קבוצות הכדורגל אז התשובה היא - מכאן! הכדורגל הוא הספורט הפופולרי בעולם וערוצי התקשורת מוכנים לשלם המון כסף על מנת להחזיק בזכות לשדר משחקי כדורגל. בשורה פחות משמחת עבור צופי המשחקים, היא כי המחיר הגבוה מתגלגל בסוף אליהם, הלקוחות, אשר משלמים לא מעט כסף על ערוצי הספורט. 

אז למה אין בישראל "נטפליקס של ספורט"? ⚽

בישראל יש 3 גופים עיקריים אשר מחזיקים את הזכויות על שידורי אירועי הספורט: RGE (ערוצי ספורט 5), ספורט One (ערוצי וואן), וצ'ארלטון (ערוצי ספורט 1). אותם גופים מרוויחים את כספם בעיקר בעזרת הסכמים בינם לבין חברות הטלוויזיה, ואנחנו משלמים בסוף לערוצי הטלוויזיה. ראו בתמונה הבאה:

 


*תמונה מתוך כלכליסט

לחברות הטלוויזיה יש אינטרס גדול לשמר את מערכת היחסים הזו, כיוון שמדובר על פי ההערכות בין 200 ל-250 אלף לקוחות, אשר מלבד העובדה שהם מוכנים לשלם המון כסף על ספורט, הם גם שבויים בחברות הטלוויזיה, מאחר שכיום במדינת ישראל אם אני רוצה לצרוך ספורט בצורה חוקית, אני חייב לשלם גם לחברת אלו. אותם 200 אלף לקוחות, גם בעידן בו אנשים צורכים פחות ופחות טלוויזיה מסורתית, הם קהל אשר ימשיך לשלם לחברות הטלוויזיה, כל עוד לא תהיה לו אלטרנטיבה אמיתית אחרת לשידורי הספורט. גם בעלות זכויות השידור נהנות מאותם ההסכמים, שכן הן מקבלות בכל שנה סכומי עתק וכמעט ולא צריכות להתעסק במכירה ושירות לקוחות, מפני שהספק של התוכן הוא בסוף חברות הטלוויזיה. זו הסיבה המרכזית מדוע נוח לכל הצדדים בסיטואציה כיום. בשביל לראות שינוי באופן שבו אנו צורכים ספורט, יצטרכו מחזיקות זכויות השידור למכור באופן ישיר לצרכן וללא מתווכים 🙏🏻 אולם כרגע מאותן סיבות שצוינו, אף אחד לא ממהר לעשות זאת.

עתיד ורוד יותר לפנינו

בסופו של דבר, כולם מבינים שהעתיד הולך לכיוון של שירותי סטרימינג גם לספורט. בחו"ל כבר ניתן לצפות באירועי ספורט בפלטפורמות כמו אמזון פריים ויוטיוב, אשר רוכשות באופן ישיר זכויות שידור לאירועי ספורט, וכן גם נטפליקס מתחילה להיכנס לשוק. כניסתן לשוק תגדיל את התחרות ותיצור שינוי דרמטי באופן בו אנחנו צורכים שידורי ספורט. בישראל, כמו בישראל, כנראה שזה ייקח קצת יותר זמן, שכן חברות הטלוויזיה ומחזיקות זכויות השידור יילחמו בכך, גם בעזרת רגולציה, כל עוד הן יצליחו לעשות זאת.

איך בכל זאת נוכל לשלם פחות? 

בדיוק כמו כל דבר אחר, אפשר ואף רצוי מאוד להתמקח. קודם כל צריך לדעת כמה אתם משלמים עבור ערוצי הספורט (אם אתם לא יודעים את הסכום, תמיד אפשר להיעזר באפליקציית FamilyBiz) ולבדוק האם ניתן לקבל הצעות ומבצעים מהמתחרים. פעמים רבות, חברות הטלוויזיה מוכנות לתת לתקופה מסוימת את ערוצי הספורט במחירים מוזלים, על מנת לשמר את הלקוחות. אנחנו מצידנו, צריכים לקחת את הטלפון, לחכות על הקו, להתקשר לחברה שאנו מנויים בה ולדרוש הנחה משמעותית. טיפ של אלופים: כדאי לשים לב מתי נגמרת תקופת ההטבה ולבצע אותה פעולה פעם נוספת.

ולסיום… מקווים שלא קראתם את הבלוג באמצע משחק 🙈

Photos by JESHOOTS.com and ANTONI SHKRABA from Pexels

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.