סטודנטים וסטודנטיות? שימו לב! 6 טיפים לחיסכון בזמן תקופת הלימודים (+בונוס)

התקופה הסטודנטיאלית היא תקופה מיוחדת. מדובר בתקופת מעבר ראשונית לקראת החיים "האמיתיים" המלווה בלא מעט אתגרים. בסופו של דבר, מומלץ לנצל את התקופה הזו ולהנות מהדרך. במקביל, מומלץ להגיע אליה מוכנים ולהתנהל כלכלית באופן אחראי. איך עושים את זה? התחילו לגלול למטה :)

תום קפלן

תחילתה של "החוויה הסטודנטיאלית" מזכירה לחלקנו באיזשהו מקום את הצבא. היא הרבה פעמים מגיעה אחרי תקופת "מלש"ביות" חסרת דאגות, אחרי המון כסף שנחסך ולאחר מכן הושקע בטיול שלפני, ואז הופ - חוזרים למציאות: מציאות עם שביזות יום א' חדשה, מסגרת חדשה עם אנשים שגרים רחוק (מכם...), ראשי תיבות לא ברורים ("מה זה נ"ז?!"), וכן, מחזירה לתחייה את עניין היציאות הביתה: יש כאלה שעושים יומיות ויש כאלה שסוגרים שבת (בעיקר לקרביים שבחרו ללמוד בבאר שבע 🐪).

באוניברסיטה, כמו בצבא, בסוף מסתגלים. אך בניגוד לצבא, תקופת הלימודים זו תקופה בה מתחילים אפילו יותר להבין את הערך לכסף. כבר אין את "הכוכבים" מהחוגר וצריך אשכרה להוציא כסף מהכיס על לפטופ חדש, שכר לימוד, דירה ואוכל בין שיעורים. על מנת שהכסף גם ייכנס ולא רק ייצא, כדאי לצאת לעבוד. אז איך מתמודדים עם כל זה? ננסה להביא לכם כמה שיותר תשובות, כולל מה זה נ"ז (נכון שזה לא באמת קשור להיבט הפיננסי, אבל אם זה מה שיוריד קצת מהלחץ, למה לא).

כמה טיפים לחיסכון בזמן תקופת הלימודים:

1. שכר הלימודים אינו גזרה משמיים ואפשר להוריד אותו

שכר הלימוד הינו הוצאה משמעותית. העלות השנתית הנמוכה ביותר האפשרית של שכר לימוד אוניברסיטאי לתואר ראשון היא קצת יותר מ-10,000 ש"ח. כן, קצת כואב בכיס, אבל ישנן המון מלגות שנועדו להפחית את הסכום הזה, וכל מה שצריך הוא רק למצוא את המתאימה מבניהן. הנה כמה דוגמאות:

מלגת ממדים ללימודים - הממנת כ-2/3 מעלות השכר האוניברסיטאי. קשה היה שלא לשמוע על השיח שהיה סביב המלגה הזו לאחרונה, אך בשורה התחתונה, הזכאים לקבלת המלגה ללא שום תנאי, הם כל לוחם ולוחמת שהשלימו שירות מלא ואוכלוסיות מיוחדות. ניתן להגיש בקשה למלגה דרך האגף והקרן לחיילים משוחררים.

מלגת Impact - גם היא מלגה צה"לית, אולם בשונה ממלגת "ממדים ללימודים", היא פונה לחיילים משוחררים אשר היו לוחמים או תומכי לחימה, על בסיס מצב סוציו-אקונומי. דורשת 130 שעות התנדבות, כאשר גובה המלגה עשוי להגיע ל-5000$ לשנת לימוד(!). לפרטים נוספים על המלגה לחצו כאן

מלגות הצטיינות - רוב מוסדות הלימוד מציעים מלגות על בסיס ציוני פסיכומטרי גבוהים ו/או על בסיס הצטיינות בתואר. מומלץ להיכנס לאתר של המוסד בו אתם לומדים/ מתכננים ללמוד בו, כדי למצוא מידע על מלגות מסוג זה.

אלה רק כמה דוגמאות וניתן בדרך כלל למצוא באתר של כל מוסד אקדמי עמוד מלגות הכולל בתוכו את כל הדרכים האפשרויות באמצעותן תוכלו לשלם פחות. שווה לעבור על העמודים האלה, לחפש ולהיחשף למידע על מלגות, כי יש המון ורק צריך למצוא 🧐

2. לספר לכל העולם על תחילת הלימודים 

חוץ מחברים וחברות שבטח כבר יודעים, המהלך הראשון הוא לספר לבנק. הבנקים מציעים חשבונות סטודנט, המקנים פטורים מעמלות והמון הטבות נוספות. זה מהלך חשוב אשר יחסוך כסף שלרוב קשה לשים לב בכלל שהוא יוצא מהחשבון (אלא אם כן אפליקציית FamilyBiz מותקנת בטלפון 😉). לאחר מכן, במידה ואתם שוכרים דירה, תספרו לרשות המקומית אשר עשויה לתת לכם הנחה בארנונה. הנחות סטודנט ניתן לקבל גם על תחבורה ציבורית ואפילו על צפייה בסרט ובילויים שונים. לכן, לפני שפותחים את הארנק, חשוב לוודא אם ניתן לקבל הנחת סטודנט. זכרו: הנחה של שקלים בודדים בטווח הארוך מצטברת לסכום לא קטן. 

3. לא לברוח ממס הכנסה וביטוח לאומי

זה לא קל לעבוד בתור סטודנט… הרבה פעמים זה עשוי לפגוע בלימודים ומוסיף המון עומס ולחץ ללוח הזמנים. אז אם כבר החלטנו שאנחנו עובדים, זכותנו לקבל את מה שמגיע לנו. גם אם אנחנו לא עובדים, עדיין יש לנו זכויות המגיעות לנו, כאלו שרוב האנשים בכלל לא מכירים.

למי שעובד- חשוב להסתכל טוב על טופס 101 אותו מקבלים לפני תחילת עבודה חדשה. העמוד השני בטופס אמנם נראה קצת מפחיד, אך מטרתו היא לקבל זיכוי מס. רוב הסטודנטים למשל יכולים לסמן את סעיף 14, העוסק בחיילים משוחררים, כי מי שהשתחרר מהצבא ב-3 השנים האחרונות, זכאי לכ-4.5 נקודות מס. מדובר בהרבה כסף, אל תפספסו אותו.

למי שלא עובד - תשלום ביטוח לאומי הוא חובה ומי שאינו עובד צריך לעשות זאת באופן עצמאי. חשוב לוודא שמשלמים אותו בכל חודש באזור האישי באתר של ביטוח לאומי, אחרת עלול להצטבר חוב 😖 דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות לחודש לסטודנט, עומדים על 130 ש"ח. במידה וביטוח לאומי דורש סכום שונה, ייתכן שההגדרה כסטודנט לא עברה באופן תקין מהמוסד האקדמי. במקרה כזה, יש לפנות לביטוח לאומי על מנת לתקן את התקלה.

4. לא לרוץ לחתום על שכירות

זה מאוד מפתה לעבור דירה. הרבה סטודנטים מתחילים לעבור לגור מחוץ לבית ההורים, בדרך כלל כדי להתקרב למוסד הלימודי או בשביל למצות את החוויה הסטודנטיאלית בדירה כיפית עם שותפים. אחרי משהו כמו 20+ שנה של מגורים עם ההורים, יש רצון לשחרר לחץ ולהתחיל לחיות חיים עצמאיים. אבל רגע, החיים הם מרתון ולא ספרינט. מדובר בצעד גדול שצריך לחשוב עליו בכובד ראש. במידה והמוסד קרוב לבית ההורים, אולי כדאי לחכות קצת עם המעבר. בחישוב מהיר ופשטני - נניח תשלמו 2,500 ש"ח על שכר דירה, ובנוסף עוד 1,000 ש"ח על מחייה ובזבוזים (אוכל לבית, דלק, מסעדות, בילויים), אתם תגיעו לסכום של 42,000 ש"ח בשנה (במקרה הטוב). לכן, אם אפשר לחסוך אפילו שנה אחת של 42,000 ש"ח, מדובר בחיסכון עצום.

במידה והמוסד בו בחרתם ללמוד רחוק מהבית ואין ברירה, מומלץ לחשוב היכן ניתן לשלם כמה שפחות מבלי לוותר על דברים אותם הגדרתם כקו אדום. המון אוניברסיטאות ומכללות מציעות מעונות מגורים בקרבת הלימודים, אשר הרבה פעמים זולים הרבה יותר מאפשרויות הדיור בעיר (ולפעמים גם לא! מומלץ לבדוק ולהשוות לשכר הדירה הממוצע אותו תתבקשו לשלם אם תגורו באותה עיר). בנוסף,  כדאי לחשוב (בכובד ראש), האם מגורים בתל אביב הם חובה? בכל זאת, מדובר באחת מהערים היקרות בעולם. אולי עדיף לגור בהרצליה ולחסוך מאות ואף אלפי שקלים? אנחנו יודעים שזה מאוד מפתה לגור בדירת החלומות במיקום החלומות, אבל השאלה היא עד כמה ואיך ניתן לחסוך את אותם 42,000 ש"ח שצפויים להתבזבז בשנת לימודים אחת.

42,000 ש"ח בשנה הם 126,00 ש"ח ב-3 שנות לימוד, או 168 אלף ש"ח ב-4 שנות לימוד. לא היה עדיף להשקיע את הסכום הזה בדברים אחרים? אולי לפתוח עסק, לנסוע לטיול גדול בחו"ל, להשקיע בשוק ההון או אפילו להתחיל לחסוך לדירה בבעלות שלכם/להשקעה?

5. להבין איך בוחרים מחשב נייד

במידה והתואר שלכם אינו דורש תוכנות מיוחדות וכבדות, אין צורך להיסחף בבחירת לפטופ המיועד לגיימרים.. על מנת לשלם סכום הגיוני בהתאם לצורך שלכם, חשוב לעשות כמה שיותר מחקר, גם באינטרנט וגם עם אנשים. טיפ ברזל בכל הנוגע לרכישת מחשב: סוג המעבד. המעבד הוא המוח של המחשב 🧠 רוב המחשבים בעולם משתמשים במעבד של אינטל מסדרת i3, i5, i7, i9 < i. לשימוש בסיסי, מספיק שהמעבד יהיה i5. לכן, לפני שאתם רוכשים מחשב שהוא הרבה מעבר לצרכים שלכם, סוג המעבד הוא מספר טוב להסתכל עליו. במחשבי מק של אפל החלו לאחרונה להשתמש במעבדים שלהם. ניתן להשוות את המעבדים במחשבים של אפל ל i7 או i9. 

6. אל תפספסו הטבות מהמוסד הלימודי

אגודות הסטודנטים השונות וכן האוניברסיטאות והמכללות עצמן, מציעות פעמים רבות הטבות מיוחדות עבור הסטודנטים שלהן. רוב המוסדות מציעים חשבון Office חינם לתקופת הלימודים והטבות נוספות לכל מיני תוכנות ואתרים אשר עובדים בשיתוף פעולה עם אותם מוסדות. הרבה פעמים ניתן להיחשף להטבות האלה מהניוזלטרים של האוניברסיטה אשר נשלחים לרוב במייל תפוצה לכלל הסטודנטים, מהם נוטים לרוב להתעלם או לפספס. מומלץ שתקחו 5 דקות ותעברו על המיילים האלה, מקסימום תרוויחו 🤩 לעיתים מוצעות שם גם עבודות, מלגות והצעות מעניינות אחרות הקשורות לתואר.

ו… בונוס עלינו: תעקבו אחר ההכנסות וההוצאות

בתקופת הלימודים כסף רב יוצא מהמון סיבות שונות. זו תקופה בה המודעות לכסף מתגברת, אך עדיין חיים בסוג של אופוריה במעבר בין החיים בחסות ההורים לחיים עצמאיים. אחד מהאתגרים הגדולים, בעיקר בתקופה הזו, הוא לעקוב אחר התזרים החודשי - כמה כסף נכנס לי החודש? כמה יצא ועל מה? לשם כך, יש את הפתרונות הישנים שהם ניהול דו"ח מסובך באקסל, או כתיבה ידנית של כל הנתונים על דף או בפתקים. כיום ישנם פתרונות מודרניים, כמו אפליקציית FamilyBiz אשר מסדרת באופן אוטומטי את ההכנסות וההוצאות ומאפשרת לצפות בהן בחלוקה לקטגוריות נוחות.

אוקיי, אז למי שהגיע עד לכאן (תותחים אתם) נספר מה זה נ"ז: נ"ז היא נקודת זכות אקדמית. לכל קורס יש מספר נקודות זכות אותן הוא שווה. על מנת לסיים את התואר הראשון, יש לצבור בדרך כ-120 נקודות זכות. חלק מנקודות הזכות האלה יגיעו באופן "אוטומטי" בקורסים הנדרשים כחלק מהתואר, אך לעיתים תצטרכו להירשם לקורסים נוספים אשר לא במסגרת התואר, כדי להשלים את הנקודות החסרות.

מקווים שאחרי שקראתם תוכלו לחסוך קצת יותר במהלך התקופה הסטודנטיאלית 👩🏻‍🎓👨🏽‍🎓בהצלחה!  

Photos by Buro Millennial, Helena Lopes and RODNAE Productions from Pexels.

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.