לתת ולקחת: מה זה מס, מה מטרותיו ואיך ניתן לקבל החזרי מס?

למה אנחנו נרתעים מהמחשבה על מס הכנסה? למה אנחנו מעדיפים לפעמים שלא להתעסק בהטבות המס שיכולות לבוא לקראתנו? ולמה אנחנו לא אוהבים לשמוע על העלאת מיסים? (אולי זה בכלל לטובתנו?)

תום קפלן

רובנו ככל הנראה מכירים אנשים המפחדים מגבהים, משהייה בחלל סגור או ממחטים. לעיתים, החששות הללו נובעים מסיבה מסוימת, למשל כלב שנשך אדם, כאשר הוא היה ילד קטן. אבל קיימים עוד שלל דברים אשר גורמים לאנשים לפחד. יש אנשים המפחדים מבוטנים, כאלה המפחדים מצבע צהוב או מהספרה 8, ואנשים המפחדים ממראות. במקרים האלה, קצת יותר קשה לנו להסביר את הסיבה העומדת מאחורי אותו חשש 🤷‍♂️ (אלא אם כן פעם הספרה 8 ניסתה לנשוך אתכם).

האם אני בכלל מפחד או נמצא בחרדה? 

הפסיכולוגים סרנוף וזימברדו הסבירו לעולם שני מונחים שאנשים נוטים להתבלבל ביניהם - פחד וחרדה.
פחד הוא תגובה לאיום חיצוני, ממשי ומוגדר. כלומר, אני מפחד ממשהו כי אני יודע שהוא עשוי לפגוע בי, לכן אני יודע להסביר למה אני מפחד. לעומת זאת, חרדה היא תגובה לרגש מהתת-מודע, אשר מאחוריה לא עומד הסבר לוגי. כאשר אדם חווה מצב של חרדה, הוא לא יודע להסביר בדיוק מה הסיבה לרגש אותו הוא חווה. לעיתים, מקור החששות שלנו הוא שילוב בין הפחד לבין החרדה. מצד אחד, יש איום ממשי, ומצד שני, אנחנו לא יודעים להסביר בדיוק מה מפחיד אותנו. כיום, אנשים רבים חוששים לדבר ולהתקרב לנושאים הקשורים בכלכלה. מכאן עולה השאלה האם באמת מדובר רק בפחד קיומי? 🤔

לט'ס טוק דוגרי 

בואו נתחיל מההתחלה: פרעה, זוכרים? 👳🏽
זהו, אז לא אותו אחד שברחנו ממנו במצרים, אלא כמה מלכים אחריו. איפשהו בין 2,800 לפנה"ס ל-3,000 לפנה"ס, נולדה מערכת המיסוי הראשונה שאנחנו מכירים - פרעה, פעם בשנתיים, גבה מס מהעם. ההכנסות הגיעו אל הממלכה ואף השתמשו בהן בין היתר לטובת מערכות צבאיות.

בסופו של דבר, המס נועד בשביל שלמדינה יהיה תקציב. כך, אנחנו בעצם "מקבלים" בחזרה את הכסף שלנו: הצבא השומר עלינו מתקיים ממיליארדים מתקציבי המיסים, כך שבמקרה של תקופת אבטלה אנחנו נקבל כסף מביטוח לאומי או שהילדים שלנו יוכלו ללמוד בחינם בבית הספר (לא בדיוק חינם, אבל על זה נדבר בפעם אחרת). המס אמור לממן את השירותים החיוניים בשביל המדינה ואמור להגן ולשמור עלינו, האזרחים.

נטל המס על האזרח 

בניגוד למחשבה הרווחת, נטל המס בישראל לא כל כך גבוה ביחס לעולם 🌏 נכון לשנת 2020, שיעור היחס בין המס שמשלם העובד והפרשות הסוציאליות לבין שכר הברוטו שלו, עומד על כ-18% > מקום 31 בעולם. לשם השוואה, ממוצע ה-OECD עומד על 24.9%. (נתונים מגלובס).

איך זה נוגע אלי? 

עכשיו נסתכל על הצד האישי יותר שבעניין המיסים. איך כל הדבר הזה נוגע אלינו ומה אנחנו יכולים לעשות בשביל לייעל את תשלומי המס שלנו, בדרכים המותרות בחוק?

בכל חודש יורד לנו מהתלוש שכר מס הכנסה בהתאם להכנסה שלנו. מלבד המשכורת עצמה, מדרגות המס האלו מושפעות מהמון דברים: הן יכולות להיות מושפעות ממועד השחרור מהצבא, מהסטטוס הזוגי שלנו או מתקופות האבטלה שלנו. רשות המיסים (הגוף שגובה מאיתנו את מס ההכנסה) לא מצליח לעקוב אחר השינויים של כל אזרחי המדינה באופן מיידי. לכן, בשביל לחשב את המס שכל אחד מאיתנו משלם, מבצעים ברשות בעזרת נתונים קיימים הערכה שנתית של גובה המס שעתידים לשלם. לאור העובדה כי חישוב המס נעשה על בסיס הערכה בלבד, זה עשוי לגרום להטיות. לעיתים, החישוב נעשה ביתר ואנו עלולים להגיע למצב בו שילמנו יותר ממה שהיינו אמורים 😧 בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2021, התגלה כי רשות המיסים חייבת לאזרחים לא פחות מ-3.6 מיליארד שקלים שנגבו בטעות.

ועדיין, מרתיע אותי להתעסק בענייני מס 

בגלל אותה החרדה מלהתעסק במיסים, מספרים וכלכלה, לעיתים קרובות אנו נרתעים בכלל מלהבין את הנושא, מה שגורם לכך שאנחנו אפילו לא מנסים... אל דאגה, יש לכך פתרונות. ראשית, כל המידע זמין באינטרנט 🌐 ובהקשר להחזרי מס למשל, ניתן לבצע את הפעולה באופן עצמאי באתר רשות המיסים, שם יש מדריך להגשת בקשה להחזר מס. פתרון נוסף, הוא "פיבו", שהוא שירות דיגיטלי להחזרי מס. פיבו מבצעים עבורכם את כל התהליך וגובים עמלה, אבל רק במידה ואכן מגיע לכם החזר מס. תכלס, אין לכם מה להפסיד, כי הבדיקה לזכאות בהחזר, היא חינמית. בנוסף, במידה ונמצא שאתם זכאים להחזר מס, סידרנו הטבה מיוחדת למשתמשי FamilyBiz 🤩 אולי אם נבין יותר בנושאים שמלחיצים אותנו, אפילו רק את הבסיס, נוכל להבין את ההיגיון העומד מאחוריהם, פחות להירתע מהם, ואפילו להצליח לחסוך קצת כסף :)
נשמח שתספרו לנו מה גיליתם בבדיקת החזרי המס… ✨

למיטיבי לכת, קצת פירוט על סוגי המס בישראל

אותו מס בו השתמש פרעה, נקרא גם מס ישיר. כלומר, מס המוטל על המשלם ומגיע ישירות לשלטון וזה כמו מס ההכנסה היורד לנו מהמשכורת. עם השנים, נולד גם המס העקיף: מס המוטל על צריכת מוצרים, למשל המס המוכר והידוע בשמו מע"מ, הוא המס המוטל על כל עסקה שאנחנו עושים, אלא אם קפצנו לאילת, שם יש פטור ממע"מ ☀️ במע"מ, אנחנו משלמים על מוצר והמדינה גובה "עמלה" על הרכישה. בישראל, המע"מ עומד על כ-17% ממחיר המוצר. מס עקיף נוסף הוא מס קנייה. זהו מס המוטל על מוצרים מסוימים, על מנת להגדיל את הרווח של המדינה- או בשביל לשנות התנהגות מסוימת של האזרחים.

ההיבט החברתי של המס

מלבד הניסיון של המס לחלק בצורה שווה יותר את הכסף הקיים, יש פעמים בהם מוטל מס שמטרתו לשנות את ההתנהגות שלנו כאזרחים. מס זה מוכנה מס בלו (Blo). מלבד ההכנסות שהוא תורם למדינה, מטרתו המוצהרת היא לצמצם את הצריכה של מוצרים מסוימים. בארץ לדוגמה, מס בלו מוטל על הדלק, במטרה להפחית את השימוש ברכב פרטי או לעודד מעבר לרכבים חשמליים. מס בלו מוטל גם על סיגריות ואלכוהול, לטובת בריאות הציבור, וכן על כלים חד פעמיים במטרה להביא את הציבור לצרוך פחות ולשמור על איכות הסביבה ☘️ 

האם מס הבלו באמת עומד במטרותיו? לא בהכרח. למשל, באחת המדינות בארצות הברית, העלו את מס הבלו על רכישת משקאות מתוקים ואכן הייתה ירידה ברכישת המשקאות הללו במדינה, אך לאחר מכן התגלה כי אנשים פשוט נסעו למדינה אחרת קרובה על מנת לקנות שם את השתייה המתוקה (בדומה למה שקורה בארץ עם סיגריות וטבק, אשר לעיתים מיובאים מהשטחים במחירים נמוכים יותר, או נרכשים בדיוטי פרי/בחו"ל ✈️).

Photos from Pexels by Nataliya Vaitkevich, Chris F and Mikhail Nilov

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.