עונת המעטפות עם המזומן בדרך

או בשמה השני, עונת החתונות. אז איך מתכוננים לזה? יש את הטיפים האובייס, למשל לעשות רשימת דירוג של "מי פחות קריטי לי…" (ולוודא שאף אחד לעולם לא ימצא אותה). אנחנו ננסה לחדש טיפה.

תום קפלן

חתונות זה כיף. לפעמים רואים חברים שלא ראינו הרבה זמן או משפחה רחוקה, ואנחנו מקבלים הזדמנות כולנו לחגוג, לאכול טוב ולשתות. כנראה שאם זה משפחה קרובה או חברים טובים אנחנו גם מאוד מתרגשים מהחתונה עצמה. המחשבה הזו שאיזה חבר או חברת ילדות שלנו עכשיו מתחתנים עם אהבת חייהם היא די מרגשת.

כל זה נכון עד הרגע שבו צריך לכתוב את הברכה על המעטפה, להכניס לתוכה צ'ק או סטפה של מזומן, להכניס לתיבה ולהגיד ביי ביי למאות או אלפי שקלים… נכון, בסדר, צודקים, לפעמים היום הפעולה פחות דרמטית כי פשוט לוחצים על כפתור ושולחים את הכסף. 

ואם זה לא מספיק, החתונה היא לפעמים רק חלק קטן מהחגיגה. מה עם מימון למסיבת רווקים או רווקות? הפרשת חלה? בחירת בגדים לחתונה? חינה? עלות של הדלק? 

יש את הטיפים האובייס, שכנראה כבר ידעתם או קראתם, כמו למשל לבחור לאיזו חתונה הולכים, ואם יש הרבה חתונות בתקופה הקרובה אז אין ברירה וצריך לעשות רשימת דירוג של "מי פחות קריטי לי…" (ולוודא שהם לעולם לא ימצאו אותה). אם אתם בזוגיות ברור שגם צריך לחשוב לאיזה חתונות הולכים לבד ולאיזה ביחד עם הבן/זת זוג. אחרי שסגרנו את הפינה הזאת, נמשיך  וננסה לחדש טיפה.

חיסכון לחתונות זו לא מילה גסה

אם אתם בגילאים שבהם קבוצות ״הסעות לחתונה״ השתלטו על הוואטסאפ שלכם, הגיע הזמן לשקול את נושא החיסכון ברצינות. ממש כמו שמפרישים כסף לתוכנית חיסכון, קופת גמל או השקעה (לא עושים את זה? רוצו רגע לקרוא את הכתבה שלנו על השקעות), אפשר להפריש כסף לחיסכון לעונת החתונות. החיסכון הזה צריך להיות נזיל, בטוח ולטווח קצר. לדוגמה, יש חיסכון שנקרא פר"י, פיקדון ריבית יומי, שהוא סוג פיקדון נזיל בו תוכלו למשוך את הכסף בכל יום עסקים. אמנם הריבית עליו נמוכה עד בלתי נראית, אבל כך גם הסיכון. אפשר להפקיד בחודש נניח 100 שקלים לפר"י, שמיועדים לתקופת החתונות, וככה ליצור לעצמכם "סל" של כסף שמיועד לאירועים האלה. עוד אפשרות נוחה ופשוטה היא להשתמש בפייבוקס, לפתוח קופה משותפת ולהעביר לשם כסף כל חודש וככה לדאוג שהכסף נשמר בצד.

כמובן שאין לראות בכל האמור המלצה להשקעה, או ייעוץ או חוות דעת לכדאיות בהשקעה במוצרים פיננסים, ולכל אדם יש את הצרכים שלו או שלה.

מה עולה יותר, בייביסיטר או להגיע עם הילדים לחתונה?

אם אתם מברי המזל שיכולים לסנג׳ר מישהו מהמשפחה לבייביסיטר, אפשר לדלג על הסעיף הזה.

אבל לחלקנו יש פה החלטה גורלית, בעיקר כשהולכים לחתונות של המשפחה: לוקחים את הילדים? 

אז נעשה חישוב קצר כדי לנסות להבין מה עדיף לנו. ברור שזה משתנה בין כל אדם לאדם, וזה קשור לקרבה שלכם למתחתנים, אבל אנחנו ננסה להכניס קצת לפוקוס של איך נוח לחשוב על הדברים.

אם הגיל יחסית קטן (משהו כמו בין 5-10), כנראה שהזוג המאושר ישלם על המנה שלו קצת פחות ממנת בוגר. אז בואו נניח, שמצופה לשים בין 200-250 ₪ על ילדים בגילאים האלה כדי שלפחות יכסה את מחיר המנה. ומה לגבי הבייביסיטר? חתונה ממוצעת, לא של החברים הכי טובים שם נרצה להישאר עד אמצע הלילה, תיקח מאיתנו כנראה באיזור ה-4-5 שעות, כולל נסיעות. בייביסיטר באיזור המרכז עולה בסביבות 50-60 ₪. המשמעות היא שכנראה תוסיפו בין 200-250 ₪ במתנה לזוג הטרי, ומצד שני תשלמו לבייביסיטר מחיר דומה, כנראה בין 200-300 ₪. אם יש כמה ילדים תשלמו כבר בין 400-500 ₪ לחתונה, אבל התשלום לבייביסיטר כנראה יעלה פחות או יותר אותו מחיר, אולי מעט יותר יקר.

אמ;לק של התזה עליה חפרנו פה: אם יש לכם שני ילדים או יותר ההחלטה היא בעיקר כלכלית - האם שווה לכם לקחת את הילדים איתכם? כי כנראה שהתשלום לבייביסיטר יהיה נמוך יותר. אם יש לכם ילד אחד, אז ההחלטה היא בעיקר שיקול אסטרטגי שכולל פרמטרים כמו כיף, פוליטיקה משפחתית וכו׳ (השמועות אצלנו במשרד הן שלרוב יותר כיף בלעדיהם).

אסטרטגיית ה"ללכת עם ההורים"

אולי הפעם שווה לקחת את סבתא, אה? כן כן, כולנו עושים את זה לפעמים, זו לא בושה, בחתונה משפחתית, להגיד להורים או לסבא וסבתא לבוא ביחד איתכם ולקוות שהם יעשו את מהלך ה״אנחנו שמים צ׳ק על כולם״. אפשר להראות קצת התנגדויות ולשחק אותה קשים להשגה, אבל אם אנחנו בסיטואציה כלכלית בה אנחנו רוצים קצת לחסוך אז בואו לא נגזים עם ההתנגדויות. 

נכון שזה אף פעם לא נעים לבקש כסף מההורים, אבל חשוב שתשימו לב גם למצב הכלכלי שלכם ואל תסתנוורו מהאגו, הכבוד או חוסר הנעימות. יכול להיות שהחתונה הזו של המשפחה שאתם חייבים ללכת עליה מאוד כבדה עליכם כלכלית. בעיקר בתקופה בה המשכנתא גדלה, שכר הדירה עולה, יש אינפלציה והמשכורת נשארת זהה. אז כשזה משפחה, תשתפו את ההורים. ספרו להם שאתם בתקופה של המון חתונות ושקשה לכם לעמוד בזה כלכלית קצת בתקופה האחרונה. אתם יכולים לשחק את המשחק ולהגיד שאתם שוקלים לא לבוא כדי שהם יציעו לשלם, אבל גם אם אתם מרגישים מספיק בנוח אז אפשר פשוט לבקש.

תשקיעו בברכה

זה אולי נשמע קצת מצחיק אבל לברכה יש המון ערך, שלפעמים אפילו גובר על הסכום שאתם שמים במעטפה. תשקיעו בברכה מהלב, תראו לבן אדם כמה אתם אוהבים אותו וכמה הוא חשוב לכם.

הרגע אחרי החתונה שבו הזוג פותח את הברכה שלכם ומחייך בזכות המילים שכתבתם יכסה כמעט על כל סכום שהעברתם בביט (או כתבתם על הצ׳ק כמו פעם).
אם מדובר בחבר קרוב בכל מקרה כדאי לשתף אותו בקושי הכלכלי שלכם. רוב האנשים עדיפו כנות, גם כשזה פוגע קצת באגו.

לא משנה מה - אל תיקחו הלוואה

זה חוק שנכון בעיקרון להמון מצבים בחיים. באופן כללי, כדאי שהמטרה של רוב ההלוואות שתיקחו בחייכם להיות תהיה ליצירת ערך, שגם יוכל להשיג עבורכם תשואה בעתיד. מה הכוונה? אם לקחתם הלוואה לקורס מסוים, אז השקעתם כאן בעצמכם ושמתם כסף על כלי שיעזור לכם בעתיד לעשות כסף. אם לקחתם משכנתא על בית, אז בעצם רכשתם לעצמכם נכס, נדל"ן, שהוא כלי השקעה לכל דבר. כמובן שהצרכים של כל אדם ואדם שונים, ושגם לא בטוח שכדאי לקחת הלוואה בשביל קורס ולא כל אחד צריך לקחת משכנתא, אבל זה כבר לבלוג אחר). סטינו מהנושא רגע - בקיצור, לא לוקחים הלוואה לתשלום כאורחים לחתונה, אין בזה ערך. תעשו הכל, לפני שאתם לוקחים הלוואה בשביל זה.

כמובן שאין לראות בכל האמור המלצה להשקעה, או ייעוץ או חוות דעת לכדאיות בהשקעה במוצרים פיננסים, ולכל אדם יש את הצרכים שלו או שלה.

לסיכום, חתונות זה קשה. סתם, חתונות זה כיף. אבל זה הרבה פעמים מלווה בהמון הוצאות נלוות שקצת מבאסות את החוויה. אז למרות כל החישובים, והכסף שרץ, חשוב גם שנהנה באירוע, נאכל, נשתה, נחגוג, ולא רק נתבאס על הכסף שאבד. That being said, אסור לנו להקל ראש - חתונות זו הוצאה גדולה, אפילו גדולה מאוד, ואנחנו צריכים להתייחס אליה ככזו, להתכונן אליה מראש ולחשוב איך אנחנו יכולים לנהל את המצב בצורה הטובה ביותר עבורנו.

אין פזמון. תרקדו!

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.