מה צריך לדעת על עוסק פטור? וגם: האם אפשר לוותר עליו?

אם אתם בעלי עסק קטן או שאתם מתחילים לעבוד באופן עצמאי, אתם צריכים להבין איך להתנהל מבחינת המס. אז בואו נעשה קצת סדר: מה זה עוסק פטור, מורשה, חברה בע"מ ומה שביניהם.

תום קפלן

הבהרה: מדובר בבלוג שנועד לרכז מידע ולעזור להכיר את עולם העוסק הפטור, אך אין בו המלצה על אופני דיווח לרשויות המס והוא אינו מחליף ייעוץ מקצועי.

אם אתם בעלי עסק קטן או שאתם מתחילים לעבוד באופן עצמאי, אתם צריכים להבין איך להתנהל מבחינת המס. אז בואו נעשה קצת סדר: מה זה עוסק פטור, מורשה, חברה בע"מ ומה שביניהם.

לפני שנצלול לתוך הדברים, בואו נגדיר רגע שני מושגים קטנים. חשבונית מס וקבלה. חשבונית מס היא מסמך אותו בעל עסק מוציא כדרישת תשלום, לפני התשלום עצמו. קבלה, היא אישור שבעל העסק מוציא לאחר התשלום. עכשיו נחבר את שני המושגים האלה עם סוגי העסקים במדינת ישראל.

אז מה הוא עוסק פטור?

עוסק פטור מיועד לעסקים המוגדרים כעסקים זעירים. עוסק פטור הוא בעל עסק שההכנסות שלו מהעסק (לא הרווח) אינו עולה על 107,692 ₪ (נכון לשנת 2023), ושאינו משתייך לאחד מהתחומים או המקצועות שמחוייבים להיות עוסק מורשה. עוסק פטור נקרא פטור, מכיוון שאינו גובה מע"מ (17%) מלקוחותיו, אבל בהתאם הוא לא יכול לקזז את המע"מ ששילם בעבור הרכישות וההוצאות של העסק (לעומת עוסק מורשה). 

עוסק פטור מאפשר לאנשים בתחילת דרכם, כאלה שהכנסותיהם לא גבוהות, ואפילו לאדם בודד שרוצה למכור שירות מסוים מביתו, להסדיר בצורה חוקית ויחסית בפשטות את כל העניינים הפיננסים. עוסק פטור עובד עם קבלות בלבד, והוא אינו מפיק חשבונית מס. בגלל העובדה שהוא לא מתעסק בתשלומי מע"מ, עוסק פטור אינו צריך להגיש באופן חודשי או דו-חודשי דו"חות לרשות המיסים.

בעצם, מה שקורה הוא שב"בתמורה" להסדרת העניינים הכלכליים מול המדינה, היא פוטרת את העוסק ממע"מ ומהתעסקות שוטפת בדו"חות, מה שמאפשר לו גם להתחרות בשוק במחירים טובים יותר, וגם להתעסק פחות בניהול חשבונות. בכל מה שקשור להתעסקות בניהול חשבוניות אנחנו ממליצים לכם ולכן לשמוע את פרק הפודקאסט שהקלטנו עם חשבונית ירוקה, שעונה על השאלה כיצד להתחיל לנהל עסק עצמאי.

זה לא אומר שעוסק פטור אינו צריך לנהל את חשבונותיו: על העוסק הפטור להגיש דו"ח הכנסות שנתי לרשות המיסים. ניתן לבצע את כל הפעולות האלה בצורה עצמאית גם ללא רואה חשבון. אך מה שקורה בפועל, הוא שאנשים רבים מעדיפים לקחת את שירותיו של רואה חשבון ולשלם לו סכום מסוים על מנת שיעזור להם גם בניהול.

חשוב לקחת זאת בחשבון בפתיחת עוסק פטור, שכן לדבר הזה יש עלויות. העלויות של רואה חשבון יכולות להשתנות מאדם לאדם ומאיש מקצוע לאיש מקצוע, וכל מקרה לגופו, אבל כדי כן להסתכל על מספר מסוים בשביל שיהיה קל יותר לקבל סדרי גודל, סביר להניח שפרילנסרים בתחילתם עם הכנסות יחסית נמוכות יאלצו להיפרד ממשהו בין 1,000 ל-2,000 ₪ בשנה.

רגע: עוצרים. מה זה שכר סופרים ואמנים?

שכר סופרים הוא שם כללי לתשלום על עבודות חד פעמיות ולא קבועות. מס זה, בעצם מאפשר לאנשים שהם אינם עוסק פטור, עדיין לעבוד בצורה חוקית. בעלי מקצוע שיכולים לקבל שכר סופרים הם אומנים, שמוגדרים ככל מי ששר, רוקד, עורך סרטונים, מצלם, ועוד. מרצים ומדריכים, בוחנים ומפקחי מבחנים, ספורטאים ונותני שירות משרדי (כמו למשל תכנות או תמלול של מסמכים).

איך בעצם זה קשור ולמה חשוב לדעת את זה? נניח וקיבלתם או קיבלתן אפשרות לעבודה, חד פעמית או זמנית, באחד מהמקצועות האמורים לעיל, במקום לפתוח עוסק פטור, תוכלו פשוט לקבל תשלום בתצורה פשוטה בהרבה. לרוב זה מצריך לעשות תיאום מס, ובדרך כלל מעסיקים שעובדים בתצורה הזו ידעו להנחות אתכם ואתכן מה צריך בדיוק לעשות. 

החסרון, הוא שגובה המס יכול להגיע עד 47%. בתיאום המס, המספר הזה יכול לרדת בזכות הקלות, עד לכ-30%. הנטל על תשלום המס הוא על משלם השירות, אך הוא מקוזז ישירות מהתשלום על העבודה. 

שכר אומנים יכול לאפשר לאנשים מסוימים במקרים מסוימים לוותר על ההתעסקות והכסף שכרוכים בעוסק פטור, וחשוב להכיר את האופציה הזו.

כדי להבין רגע יותר לעומק מה המשמעות של עוסק פטור ואיך דברים מתנהלים בעולם העסקים, חשוב גם להכיר את האפשרויות האחרות, אז נתייחס אליהן בקצרה.

עוסק מורשה

עוסק מורשה הוא בעל עסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו מהעסק (לא הרווח) גבוה מ-107,692 ₪ (נכון לשנת 2023), או מקצוע שהעיסוק בו מחויב בפתיחת עוסק מורשה. בניגוד לעוסק פטור, עוסק מורשה מחויב בגביית מס מהלקוחות שלו.

זוכרים שדיברנו על קיזוז המע"מ בין ההכנסות וההוצאות של העסק? אז עוסק מורשה, רשאי לעשות זאת. איך זה עובד? נניח ואני בעל עסק, וקניתי מחשב למשרדים אצלנו ב-1,000 שקל + מע"מ. שילמתי 17% מע"מ, כלומר 170 ₪. נניח ומכרתי שירות מסוים בחברה שלי ב-500 ש"ח פלוס מע"מ, והלקוח שילם לי בעצם 85 ₪ מע"מ. מה שקורה, הוא שהמדינה מאפשרת לי לשלם לה מע"מ של 170 פחות 85 שקלים, שהם 85 שקלים. ניתן לקזז הוצאות שנעשו במסגרת הפעילות העסקית בלבד, ולא לצרכים פרטיים.

חברה בע"מ

ישנם שני הבדלים עיקריים בין עוסק מורשה לחברה בע"מ - ההבדל הראשון הוא גודל המס, שבחברה בע"מ הוא נמוך יותר, וההבדל השני, הוא שמדובר ביישות משפטית של חברה. אדם אשר יש לו עוסק מורשה, חשוף לתביעה אישית נגדו. כלומר, אם בעל העסק הגיע למצב של חובות, זה יכול להשפיע על נכסיו הפרטיים. בניגוד לכך, חברה בע"מ היא יישות נפרדת מהאדם הפרטי, ומה שקורה במקרה של חובות כאלה ואחרים, הונו הפרטי של בעל החברה מוגן. 

שתי העובדות האלה מעודדות בעלי עסק גדולים לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ.  סוגי החברות הרבה פעמים מושפעים מאופי החברה וסוגי הלקוחות, שכן לחברה בע"מ כמובן יש יותר חובות מאשר עוסק מורשה.

לסיכום, עוסק פטור זו דרך מעולה עבור עצמאיים ופרילנסרים להוציא קבלות על עבודתם. חשוב להבין רק שהוא לא פטור לחלוטין מחובות, שדורשות השקעה, זמן וכסף. 

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.