חוץ ממתחת לבלטה איפה אפשר להשקיע את הכסף?

בכתבה זו סקרתי חלק מאפשרויות השקעה ובהן קופת גמל להשקעה קרנות נאמנות ופק"מ והסברתי איך אפקט ריבית דה ריבית עוזר לנו להגיע לתוצאות בעולם החסכונות

אורן ברקת

לפני שנצלול אל אפשרויות ההשקעה כמה מושגי מפתח שחשוב שנדע וניישר לגיבהם קו:

- ריבית - פירושה מחיר הכסף שמשלם הלווה למלווה תמורת העברת הכסף מהעתיד להווה. במועד החזרת ההלוואה הלווה מחזיר למלווה את הסכום ההלוואה (קרן) + הריבית ומכאן עומד התמריץ הכלכלי למלווה לספק הלוואות. 

- ריבית דה ריבית - היא ריבית המשולמת לא רק על הקרן (ריבית פשוטה) אלא גם על הריבית שהצטברה לאורך תקופת ההלוואה (במקרה שלנו - תקופת הההשקעה). 


קיימות לא מעט דוגמאות ברשת אשר מסבירות מהי ריבית דה ריבית באמצעות דוגמאות מספריות, אני דווקא אבחר בצורה הרבה יותר אקטואלית לחיינו בתקופה זו - התפשטות הקורונה. הריבית דה ריבית והתפשטות הקורונה שתיהן נשענות על אפקט דומה והוא הגידול המעריכי ( אקספוננציאלי אם תרצו). בקורונה גידול זה נקרא מקדם ההדבקה והוא שמלמד אותנו על קצב ההתפשטות של המחלה: אם למשל מקדם ההדבקה הוא 2 זה אומר שאדם אחד מדביק שני אנשים ביום אחד. בשפת קורונה גידול מעריכי כזה נראה ככה: 


בשפה של חיסכון כלכלי זה נראה ככה: 



קשה לנו לתפוס בחיים האמיתיים מה זה אומר גידול אקספוננציאלי, דבר שמביא אותנו לאדישות מופתית לספקטרום רחב של תופעות אקספוננציאליות: מלקצב התפשטות מחלות ועד להשפעה של דמי הניהול שאנחנו משלמים על החסכונות שלנו (כבר דיברנו על ההשפעה של הקטנת דמי הניהול על  קרן הפנסיה זוכרים?).  


לטעמי, יותר משאנו לא צריכים להיות אדישים לאפקט הריבית דה ריבית, אנחנו צריכים להכיר לו תודה. למה? ובכן בעולם הכלכלי ובפרט בחיסכון אין אלמנט יותר חזק מהריבית דה ריבית (איינשטיין אמר: "ריבית דריבית היא הפלא השמיני בתבל. מי שמבין זאת, מרוויח. מי שלא – משלם"). כן כן, גם אם אין לכם סכומי כסף גדולים לשים בצד לטובת חיסכון, גם אם אתם צעירים ויש לכם עוד אלף תירוצים למה לא לחסוך, האמת היא שאין זמן יותר טוב מעכשיו


עכשיו כשאנחנו מחזיקים בידע הכלכלי הבסיסי הזה אפשר להתחיל לדבר על חלק מאופציות ההשקעה הקיימות בשוק. לפני שניגש למלאכה אציין שאפקט הריבית דריבית עובד במרץ בכל הנוגע לקופת גמל להשקעה ובקרן נאמנות (יותר נכון בקרן נאמנות מחקה) אך לא כך הדבר בפק"מ שם  החסכונות אינם נהנים מאפקט זה אלא מתנאי ריבית קבועים מראש. להלן אפשרויות ההשקעה בהרחבה:  


  1. קופת גמל להשקעה קופת גמל להשקעה היא מוצר חיסכון נגיש ונזיל המושקע בשוק ההון ומהווה פתרון חיסכון לטווח הקצר ובינוני. בשונה מקופות הגמל האחרות משיכת כספים מקופת גמל להשקעה אינה כרוכה בתשלום קנס או מס נוסף (מלבד מס רווחי הון בגובה 25% על הרווח הריאלי) ובכך נותנת פתרון חיסכון לכל טווח זמן ולא רק לטווח ארוך כמו שאר קופות הגמל. למי קופת גמל להשקעה מתאימה? אם אתם חוסכים שרוצים להנות מהתשואות הגבוהות יחסית של שוק ההון אך לא רוצים להשקיע בעצמכם אלא רוצים להיעזר בגוף פיננסי ואם אתם רוצים לחסוך אבל לא סגורים על המועד שבו תרצו למשוך אותו, כנראה שקופת גמל להשקעה היא הפתרון בשבילכם (אם תשמרו את הכספים עד לאחר גיל 60 ותבחרו למשוך אותם כקצבה חודשית תזכו בהטבות מס נוספות). תוכלו להיעזר באתר 'MYGEMEL' לשם השוואה בין תשואות קופות הגמל השונות וגובה דמי הניהול שמציעות. 


  1. קרן נאמנות קרן נאמנות היא מעין 'קבוצת רכישה' לצורך השקעה משותפת בניירות ערך סחירים. הקרן פועלת לפי תשקיף בו מתפרסמת מדיניות ההשקעה וכך ניתן לדעת מה אופי הקרן, תנאי הסיכון ועוד (קיים מגוון רחב של קרנות נאמנות). בדומה לקופת גמל להשקעה ההשקעה נעשית על ידי גוף פיננסי תוך פיזור של ההשקעה (בכך יש צמצום של הסיכון), הכספים נזילים וניתן להשקיע בסכום השקעה נמוך. את הכספים בקרן מנהל מנהל השקעות דבר שדורש תשלום לא רק של דמי ניהול אלא גם דמי נאמנות דבר שמקטין עוד יותר את התשואה על ההשקעה (ולכן לשים עוד יותר לב לשיעור דמי הניהול). גם כאן תידרשו להשוות בין הקרנות ולעשות שיעורי בית רציניים לפי קבלת ההחלטה (חפשו מדד שארפ ואל תסתפקו בהשוואה של התשואות).  



  1. פק"מ פק"מ הוא פיקדון קצר מועד (שנה אחת) המונפק על ידי הבנקים.  הפק"מ אינו נסחר בבורסה והתשואה של החיסכון נשענת על תנאי הריבית שמעניק הבנק עבור ההפקדה. בכך הוא מהווה מכשיר חיסכון סולידי שמאפשר לחסוך בצורה נטולת סיכון למטרות חיסכון מוגדרות. ההבדל הוא שאם בעבר תנאי הריבית איפשרו לחוסכים לצבור תשואה יפה, היום בסביבת ריבית אפסית כספים הכספים המופקדים צוברים מעט מאוד תשואה. למי פק"מ מתאים? בעיקר למי שמחפש השקעה סולידית או ערבות למתן הלוואה למשל. 

 

לסיכום, בכתבה זו רציתי קודם להראות מדוע גם מי שאין סכומי כסף גדולים לשים בצד לטובת חיסכון יכול להתעודד ואף להתמלא תקווה הודות לאפקט הריבית דה ריבית. לאחר מכן סקרתי חלק מאפשרויות ההשקעה הקיימות בהן קרן השתלמות, קופת גמל להשקעה ופק"מ אך כמובן שיש אופציות רבות נוספות (נדל"ן, השקעה עצמאית בשוק ההון, תעודות סל ועוד הרבה אחרות). לטעמי אם תסתכלו על אופציות חיסכון אחרות דרך הכלים בהם השתמשתי כאן כמו התשואה הפוטנציאלית, הסיכון ונזילות הכספים המושקעים, אתם בדרך הנכונה. 



קרדיט: 

164 קרנות נאמנות יעלו את דמי הניהול ב-2020 גלובס 

קרנות נאמנות - הון

אוצר שלי - קופות גמל להשקעה

ריבית דה ריבית - הפלא השמיני (MYGEMEL)

למה להתחיל לחסוך מוקדם - הסולידית.

https://blog.ucsusa.org/doug-boucher/world-population-growth-expone

ntial

https://www.newscientist.com/people/albert-einstein/

https://www.dw.com/en/corona-confusion-how-to-make-sense-of-the-numbers-and-terminology/a-52825433

https://www.artofmanliness.com/articles/what-every-young-man-should-understand-about-the-power-of-compound-interest/

https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-exponential-growth-curve-blackboard-image8794705

https://www.porttechnology.org/news/kalmar_exponential_growth_driven_by_digitization/

https://journeyborn.com/how-to-invest-money-in-your-20s/



חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.