איך עליית שער הדולר משפיעה עלינו, למה זה קורה ואיך כדאי להתמודד עם זה?

למה הדולר בכלל עולה? ואיך הדבר הזה שנראה קשור רק לקניות מחו"ל, משפיע על כלל חיי היום-יום שלנו? וכמובן: מה ניתן לעשות בנדון?

תום קפלן

אין לראות בכתבה הזו או באמור המלצה להשקעה, לפני ביצוע פעולות כדאי להתייעץ עם איש מקצוע. לקרוא ולחקור ולקבל החלטות באופן שמתאים באופן הנכון ביותר לכל אחד ואחת.

רק ב-2021 כתבנו על השפל של הדולר. מעניין לקרוא גם. אבל לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על הכיוון ההפוך. אז בואו נעשה קצת סדר בדברים. למה הדולר בכלל עולה? אם הוא עולה האם זה הזמן שלנו לקנות דולרים? ואיך הדבר הזה שנראה קשור רק לקניות מחו"ל, משפיע על כלל חיי היום-יום שלנו? וכמובן: מה ניתן לעשות בנדון?

בחנו את עצמכם ועצמכן: כמה הדולר שווה היום? יכול מאוד להיות שהדולר כבר השתנה מאז כתיבת מילים אלה, אבל לפני קריאת הכתבה אנחנו מזמינים אתכם ואתכן להסתכל כאן על מנת לראות מה המצב היום. יכול להיות שתקראו את הבלוג הזה בזמן ששער הדולר השתנה עוד פעם ועוד פעם. לאחר הקריאה, נסו לראות אם תוכלו להבין איך אותו הסכום או מה שנקרא שער הדולר, ישפיע עלינו.

לפני הכל, אנחנו צריכים להבין קצת מה זה היצע וביקוש, ריבית ואינפליציה

אז מה זה היצע וביקוש: היצע, היא כמות המוצרים הזמינה לרכישה בזמן נתון, וביקוש הוא כמות האנשים אשר מעוניינים לרכוש את אותו ההיצע. בין הביקוש וההיצע יש קשר הדוק. כשיש ביקוש גבוה למוצר מסוים, מסיבה כזו או אחרת, המחיר שלו עולה. 

דוגמה טובה מלאחרונה היא מסכות הפנים בתקופת הקורונה, זוכרים? ממש בפרוץ המגפה, כשכולנו רצינו לשים מסכות על מנת להגן על עצמנו מפני הוירוס, ואף כשהמדינה קבע כי זה חובה ללכת עם מסכה, הדבר גרם לעלייה אדירה בביקוש למסכות, כולנו רצנו לקנות מסכות ובכמויות גדולות. מהר מאוד ראינו איך שוק המסכות נהפך לכאוס: ממוצר שבודדים רכשו בארץ לפני פרוץ הקרונה (אולי בסין/יפן היה גם ביקוש לפני) ומחירו היה עשרות אגורות, הפכו המסכות למוצר נחשק שבכל יום היה נגמר ברשתות הפארם ולכן מחירי המסכות זינקו למאות שקלים לחבילת מסכות, מוצר שכמעט לא היה ניתן להשיג כי הביקוש היה כל כך גדול. בסופו של דבר, לאחר שהיבואנים הצליחו למלא את הביקוש (ייבאו כמויות גדולות של מסכות), והגדילו את היצע המסכות, המחיר ירד והיום תוכלו שוב לרכוש מסכות בעשרות אגורות או שקלים בודדים.


בגרף שהוצאנו מ Google Trends שמראה את שינוי הטרנדיות או יותר נכון מדד החיפושים של מילת חיפוש מסוימת, ניתן לראות איך הביקוש והחיפושים למסכות עלה באופן דרמטי שנגיף הקרונה התחיל להתפשט בין מדינות והגיע גם לישראל.

קרדיט - גוגל טרנדס

הנקודה מהסיפור הזה הוא שאירוע מסוים שקרה משפיע על הביקוש למוצר: מה שמשפיע על מחירו. 


אבל בואו נחזור קצת אחורה, מהו האירוע שקרה? בכלכלה אין אמת אחת ויש המון דברים שמשפיעים על המון דברים אחרים, אבל נקודה משמעותית שהתרחשה בתקופה האחרונה היא עליית הריבית בארצות הברית. עוד על ריבית תוכלו לקרוא כאן אצלנו, ובאותו לינק גם על השפעתה של האינפלציה על הריבית. 

אבל בקצרה: אינפלציה היא עליית מחירים שמובילה לשחיקה וירידה בערך הכסף. בשנים האחרונות היא נגרמה בגלל המון סיבות ביניהן המלחמה ברוסיה ותקופת הקורונה. על מנת למתן את האינפלציה, הכלי העיקרי העומד לשימוש הוא ריבית הבנק המרכזי. כשהבנק מעלה את הריבית, המשמעות היא שהכסף עולה יותר. זה עובד בצורה דו-כיוונית: מצד אחד, אם אני רוצה לקחת הלוואה, היא תהיה יקרה יותר כי הריבית עליה גבוהה. מצד שני, אם אני שם את הכסף בתוכנית פק״מ או תוכנית חיסכון, הרווח הפוטנציאלי העתידי שלי צפוי להיות גבוה יותר.

אוקיי, אז למה הדולר עולה?

האינפלציה בארצות הברית הגיעה לרמות גבוהות מאוד, לכן, הנגיד האמריקאי קיבל כבר מספר פעמים החלטה, כל פעם להעלות את הריבית. אז הריבית בעצם גורמת לכסף להיות יקר יותר. משמע, עצם עליית הריבית על הדולר, גורמת למחיר שלו לעלות. זה אומר שעליית הריבית משפיעה באופן ישיר על המחיר של הדולר.

ברגע שמחירי הדולר עולים, משתלם יותר להחזיק דולרים. בגלל הציפייה בתקופה האחרונה, שהריבית תעלה, יותר ויותר משקיעים רוצים שההשקעות שלהם יבוצעו בדולרים. נניח ואני משקיע בבורסה הישראלית, אבל אני משער שבעוד כמה חודשים, הערך של הדולר ימשיך לעלות. יכול להיות שאני אבחר לקחת את הכסף שאני משקיע בבורסה הישראלית עם השקל החדש, ולהעביר אותו להשקעה בבורסה האמריקאית: כי עצם החזקתי במטבע הדולר, כבר תיצור לי רווח מסוים על ההשקעה, במידה והוא אכן יעלה, בלי קשר למחיר המניה. גם לציפייה למחיר יש השפעה על המחיר עצמו, כאשר אנשים מאמינים שיקרה משהו זה מגולם בשווקים כיוון שמשקיעים וגופי השקעה שונים מנסים לחזות מה יקרה ולהנות מאותן עליות או ירידות.

מקודם דיברנו על ביקוש. כשביקוש למשהו עולה, המחיר שלו עולה גם כן. בגלל אותם תהליכים שפירטנו קודם, נוצרה ציפייה שהריבית בארה״ב תעלה, וכשהריבית עולה - שער הדולר עולה. בגלל העובדות האלה: ישנה גם עלייה בביקוש. גם כסף, בסופו של דבר, הוא משאב מוגבל. לכן כשיש עלייה בביקוש לדולרים, זו סיבה נוספת לעליית ערך או שווי הדולר באופן יחסי למטבעות אחרים.

הקשר לשקל מגיע כשמדברים על שוק המניות המקומי. בתקופה האחרונה בישראל המניות נמצאות בירידה מכל, מה שגם משפיע על ההיחלשות שלו אל מול הדולר. 

למה זה קורה? כמובן שכמו שאמרנו יש המון סיבות תמיד. אך אחת הסיבות המרכזיות היא האירועים האחרונים במדינת ישראל. מבלי להיכנס לפוליטיקה עצמה ולמה נכון או לא נכון, ישנו כלל חשוב שצריך להבין: כלכלה נשענת בסופו של דבר על וודאות ויציבות. לאחרונה, יש הרבה שיח פוליטי על שינויים במדינת ישראל. בין אם זה דרך החקיקה או ההפגנות. כך, נוצרת תחושה ותפיסה בקרב מדינות זרות ומשקיעים זרים כי השוק הישראלי לא יציב. דבר שמשפיע על שער השקל בהשוואה למטבעות זרים באופן מובהק. זה לא משנה מה קורה בפועל במדינה וגם אם היא המקום הטוב בעולם להשקיע בו. זה עניין תפיסתי של מה חושבים עלינו וזה משפיע באופן ישיר על הכלכלה שלנו. בגרף אפשר לראות את עליית הדולר בתקופה האחרונה של ההפגנות והרפורמה.

קרדיט - בנק ישראל

איך עליית הדולר משפיעה על חיינו?

במחשבה ראשונית נחשוב שעליית הדולר תשפיע רק על הקניות באמזון ומוצרים שנזמין מחו״ל יהפכו לקצת יותר יקרות ופחות כדאיות. אבל עליית הדולר משפיעה על כל תחומי חיינו וכמובן על רמת האינפלציה בישראל. כמו שלנו הקניות באמזון הופכות ליקרות יותר, כך גם לייבואנים הגדולים. 

עליית הדולר והיחלשות השקל גורמים לכך שהמחיר שיבואן של מוצרי חשמל למשל משלם על המוצרים שהוא רוכש מחו"ל, הוא מחיר גבוה יותר. זה יכול מצד אחד לגרום למחסור: לא שווה ליבואן לייבא עכשיו את המוצרים האלו במחירים גבוהים. בנוסף, זה יכול לגרום גם לעליית מחירים בארץ. הרי אם שילמתי על המוצר שייבאתי יותר ממה ששילמתי בעבר, אני צריך להחזיר לעצמי את הפער במחיר, והפתרון הוא לגלגל את המחיר לצרכן הסופי, אלינו. ישנם מוצרים מסוימים שהמחיר שלהם מושפעים באופן ישיר, ולכן מושפעים באופן מיידי ומהיר, כמו מחירי הדלק למשל.

מה עוד? ככל שעליית המחירים תמשיך ועליית הריבית בארצות הברית תימשך, כך גם כאן נגיד בנק ישראל ייאלץ להמשיך לעלות את הריבית במדינה. למדיניות בארה"ב יש השפעה רחבה על העולם, בגלל השימוש הנרחב בדולרים ברחבי העולם. לכן, בשביל להילחם באותה אינפלציה, אנחנו בישראל חייבים לפקוח עין על הנעשה בארצות הברית. כאמור, כשהריבית עולה יש לכך 2 משמעויות עבורינו: ההלוואות, ביניהן המשכנתא שלנו, הופכות ליקרות יותר, אך החסכונות שלנו יכולים להיות כדאיים יותר.

איך כל המצב משפיע על שוק המניות?

עליות הריבית גורמות לכך שיש תשואות אלטרנטיביות טובות יותר במקומות שהם לא שוק המניות. אם בעבר היו תשואות אפסיות בתוכניות חיסכון בבנקים, היום התשואות הן גבוהות יותר, ברמת סיכון נמוכה יחסית. לכן, אני למשל בתור משקיע בשוק המניות, ניצב מול מציאות חדשה בה אני צריך לקבל החלטות. שוק לא יציב עם תשואות גבוהות, או סיכון נמוך עם תשואה שאמנם היא לא גבוהה, אך היא כבר תשואה "אמיתית" ולא אפסית.

אז מה ניתן לעשות בנדון?

קודם כל חשוב להבין שאנחנו נמצאים בתקופה דינאמית ומאתגרת אשר מתרחשים בה שינויים רבים, שלא בטוח שניתן לחזות. אי אפשר לעצום את העיניים ולהתעלם מהמציאות. אחרי שאנחנו מכירים במצב, אנחנו צריכים להבין איפה אנחנו עומדים ומה הפעולות שאנחנו יכולים לעשות על מנת להפיק מהמצב כמה שיותר.

אם אנחנו לוקחים הלוואה או משכנתא, אנחנו צריכים להבין שהמחיר של הכסף גבוה ולקחת זאת בחשבון בתקופה קרובה. אולי אנחנו צריכים לצמצם בהוצאות אחרות בתקופה זו, פחות לקנות מותרות, שבכל מקרה כרגע יקרות יותר, עקב עלויות הדולר שחלק מהמוצרים שאנחנו רוכשים מיובאים. ניתן לתכנן, נהל ולעקוב בצורה פשוטה ונכונה את תזרים ההוצאות וההכנסות שלנו בעזרת אפליקציית FamilyBiz

כשיש אינפלציה, הערך של הכסף שלנו נשחק - כל עוד אנחנו לא משקיעים אותו באפיקים מסוימים. בתקופה כזו של עליית ריביות, גם עבור אנשים שלא מעוניינים או יודעים איך להשקיע בבורסה, נפתחים אפיקים חדשים ופשוטים להשקעה כמו חיסכונות בבנקים או קרנות כספיות. הרבה שנים הריבית בבנקים הייתה אפסית. אבל כבר היום ניתן לראות ריביות של בין 2%-4% רווח על הכסף מהכנסתו לתוכנית חיסכון בבנק, במקום להשאיר את הכסף בעו"ש. עוד על כך והסבר על אפיקי השקעה נוספים, ניתן לקרוא במדריך ההשקעות שבנינו. 

חזרה לכל הכתבות

הצטרפו לניוזלטר שלנו

מבטיחים לא להציק ולשלוח רק דברים מעניינים.
איזה כיף 🎉 בדיוק שלחנו אלייך מייל ברוכים הבאים 🤩
אופס, משהו השתבש בעת שליחת הטופס, אנא נסו שוב.